Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Vägbeskrivning/karta Björn Ånvedhs profil Länkar Filmer Köpvillkor-Garanti

.....Välkommna till Björn Ånvedhs profil.....

 

Skriver här några ord om mig själv och den erfarenheten och intryck jag

fått av olika saker. Till exempel.... att köra olika tävlingsbilar. :)

 

------------------------------------

 

 

Enkelt! Full fart spart tid, och det går att hålla hyfsad styrfart utan noter. B-förare och amatör som jag är, Mr highspeed.                           Mycket hästkrafter är det enda som gäller. :)

 

 

 

Jag är av 1965 års modell, efter grundskola och ett par små jobb började jag jobba på Saab Trollhättan i karosstillverkningen

 i slutet på 80talet, tills jag startade firman Highspeed Racing Björn Ånvedh i januari 1990.

Från februari 1990 har jag jobbat heltid, till ca 180-200% med mitt företag.

 

.......... Sen har det liksom rullat på ..........

 

 

Köpte min första Opel Ascona A när jag var 15år, det är nog min klasskamrat Claes-Göran Ryrlens fel. Han börja med Ford tidigt, och då kunde inte jag ha Ford även om

min bror åkte Ford. Opel fick det bli för mig. Det var Ascona A nr 2 jag börja tävla med sen i rally när jag var 18år. Börja min karriär så att säga när jag var 13-14år,

min nordstjärna (cykeln) bytte jag ut dreven i fram och bak, ekrade i ett nytt 2växlat nav i bakhjulet istället för inga växlar, orka trampa upp i 75km/h på

ettans växel knappt 90 på 2:an. Sen var man döslut! En grej som jag gjorde var att cykla i suget bakom långtradare, då klarade man ca

500meter till, men sen orkade man inte cykla hem utan fick ta en rast på plats så att säga. Vila var då på schemat. :)

 

En annan rolig sak jag hittade på till min Push Dakota -78 moped var, att jag gjorde en egen plugg till insuget. Orginal skall det vara ett hål på 6.85mm i pluggen som poliserna vill

mäta. Jag svarvade egna plugg designer i skolan, med olika radier, vinklar, längder och testade. Fick moppen att gå mycket fortare och kamraterna och poliserna såg ut som

stora frågetecken i ansiktena. Gjorde många andra luriga grejer också, satte i en 4:de växel i växellådan. Olika blockhalvor från olika årsmodeller, olika oljor etc etc. Har

en lång lista om vad jag gjorde, men jag tror vi stoppar här. Tror nog att folk tycker det är roligare att läsa om DIV1 och WRC trimning än att få moppen att gå fort. :)

 

Men vad jag ville ta upp med det, är att pluggen i moppe insuget, kan man likna med restriktorn till turbon i DIV1 och WRC bil. Kul grej är att jag redan som 15åring i min moped lärde

mig tänkandet man behöver ha när man ska trimma/designa restriktorer till motorer i toppskiktet EM och SM, många år senare i min vuxna ålder. :) Vem ska jag tacka?

Teknikläraren som inte gnydde när jag svarvade en massa konstigheter i svarven, eller poliserna som inte fattade vad jag gjorde.

(måtten stämde, men inte topphastigheten). :)

 

Vid sidan av att moppe utvecklingen så börja jag fila 4-takt, Opel Ascona toppar när jag var 15-16år. Under moppe tiden åkte jag runt mycket på rallyn i skaraborg och tittade och

drömde om att köra rally. Ungefär 3000mil/år blev det totalt med mitt gamla och nya intresse. Vem kunde då ana vart framtiden skulle bära hän.

 

 

Med att bil och rallybiten växte och jag vart äldre så träffa jag Bosse "Bospeed" Johansson vid 17-18års åldern. Det vart några års skruvande i hans garage under Mästers översyn

 (det fastna en del saker i huvudet så att säga) innan jag senare startade firman. Jag lärde mig väldigt mycket om trimning och förgasarjusteringar, och har sedan under alla år

 haft ett visst samarbete med Bosse, mycket pga att jag motorjusterar/mappar hans DIV1 rallycross motorer i motorbromsbänken. Man kan nog säga så här i efterhand

att, på det sättet han "formade" mitt motortänkande i mitt huvud dom första åren, det resultatet blev att jag lärde mig att tänka motor på ett bra sätt.

 

Det är bevisat flera gånger om genom alla EM/SM/DM/RM medaljer i rallycross och rally, alla EM/SM/RM och DM segrar i deltävlingar. Segrar i mindre lokala tävlingar,

 ett knippe medaljer, segrar i racing också. Inte att glömma bort alla brons och silver. Visst hade jag från början åren innan jag träffa Bosse ett visst motorhuvud

om man kan säga så, men det var liksom när Mäster kom in i bilden som motorhjärncellera tog fart åt rätt håll liksom, som det kändes.

Så till 99% har jag nog Bosse att tacka för mitt motortänkande. Jag lyfter på hatten och bugar än en gång!

.....................................................................................................

 

 

1983-86 Åkte Opel Ascona A. Vann klasssegrar i C och B klassen. Har många sträcksegrar totalt, men jag vann aldrig någon tävling totalt någon gång.

Första tävlingen i Årjäng -83, när jag var 18 år bröt jag efter sp1. Min hemmasvetsade diff brast, hade svetsat för dåligt. :(

Vid sista konan 50 meter innan målgården på sp1 så slutade det driva och vi rulla fram till målgården med en 4 tid totalt.

Jag har haft ledningen i några tävlingar men blev alldrig bättre än 2a totalt in i mål, men jag är nöjd ändå..

 

1990 I januari så startade jag företaget Highspeed racing Björn Ånvedh, mennas jag fortfarande jobbade på Saab Trollhättan i karosseri tillverkningen.

I början på februari 1990 så hade arbeterna börjat strömma in så pass mycket, samtidigt som Saab hade börjat gå lite dåligt,

togs beslutet vid första rasten på morgonen. Nu är det bra med det här! tänkte jag, så jag gick till min förman och sa.

 

 Nu går jag hem, här e mina grejer och ni kommer inte att se mig mera här. Förmannen sa att han förstod mig

och jag behövde inte jobba uppsägningstiden, för du kommer väl inte att vara här ändå. Sant!! :)

Sen har jag varit hemma och trimmat så mycket jag orkat, heeela tiden. :) 

 

1992 Åkte jag i min brors Ascona B, körde 2 ggr. Tävlingen som föråkare räckte min tid till 2a totalt, efter Bengt Thorsell i en gammal värsting

 Mazda 1600 T16 4WD som vann. Och rally tävlingen vart jag 4-5 totalt om jag kommer ihåg rätt, efter ha kört på

en kon, men det gjorde ingen skillnad, hade inte vunnit totalt iaf.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mr Highspeed åker föråkare i broders Asc B.Bild från 1986 när jag åkte i B nationel.

 

Bilden till vänster: Föråkare här i min brors Opel Ascona B 1992. Körtiden räckte till 2a totalt efter Bengt Thorsell med sin Mazda 4wd som vann tävlingen.

Bilden till höger: Nostalgi bild från 1986 i B-Nat, på min Opel Asc A som jag börja i C-klassen med, Max attack gäller när man ska åka ifrån A-förarna.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

1997 Skulle jag vädra min Ascona A igen i b-klassen , efter 11år. Kullingstrofen Herrljunga vad det vi skulle åka. Målet var att komma i mål och att ha god styrfart utan att strula till det, typ.

På ss5 så fick vi en punktering på höger fram, 7 km längre fram så tappa jag ratten pga punkteringen, vart ner i diket lite, ratten slog till mig så olyckligt att jag bröt av det

 ena benet i vänster arm 3cm ovanför handleden. Det vart sjukhus och operation, men inga skader på bilen. Efter ss4 så låg vi 3a totalt i 2wd, och ledde B-klassen

med nästan en halv minut, men det betyder egentligen ingenting för man ska ju till mål, men det var kul och veta att man hänger med hygglit på nåra ss iaf. :)

 

2003 Hände det en kul grej, men lite frusterande i slutet. Jo jag fick ett uppdrag från ett utländskt Autocross EM team att få fart på deras Autocross buggy. En värsta sortens 4wd

buggy och just denna buggy var fransk mästare 2001-2002, nya ägaren var ifrån Lettland. Motorbyggaren var från Holland med en tysk mappare. Någonstans på

vägen så klickade det, så att motorn var svårkörd, tog sig dåligt ur svängarna speciellt dom tvära. En sån här buggy är lite svårkörd ändå med sina ca550hk 

(ingen restriktor) med 4wd och 750kg. I Autocross är inte DIV1 värsta klassen utan det är dom här fritt trimmade 4wd 2liters buggyna som är det.

 

En sån här byggy får en DIV1 bil att stå stilla typ. Det var på tal att jag skulle bygga en ny motor till nästa säsong, men dom behövde lite

panik hjälp innan onsdag, för då skulle teamet åka till Italien för nästa EM tävling. Dom ville ha lite mera fart i maskin, så jag

tog min pick och pack med dator på måndag, och flög till Riga Lettland där detta EM team hade sin bas.

 

Det började med en litet test på måndag kväll, några varv runt en stor fabrik, först föraren sen jag. Jag förstod rätt snart vad problemet var, den var mycket död på låga varv

sen explodera motorn minst sagt. På måndag kväll så börja jag gå igenom allt, kablar, konstruktion, kaminställningar, mappning etc. Nockvinklar mellan 125-130 grader

ska inte gå på låg och mellanvarv så bra. Jag ställde helt enkelt om kammarna till 107in/104ut i grader, montera 2 nya stora hks poppoff ventiler. En före och efter

laddluftskylet som sitter bakom huvudet på föraren. Koppla om lite slangar och kolla upp kalibreringar på givare och sensorer. Starta upp motorn på natten, oj!

vilket sound det hade blivit i avgassystemet och rappare på gasen. Teamet stod med stora smile. Det märktes tydligen mycket väl vad som hänt med motorn.

 

På tisdag skulle det mappas,och det tog 1tim 45min. Jag kände själv att det hade blivit en stor skillnad på låg och mellanvarv, framförallt rappare. Föraren ville

testa ordentligt så teamet lasta upp i team bussen och vi drog iväg till Bauska 6mil söder om Riga till Lettlands EM Autocross/rallycross bana.

Teamet skruva på nya Pirelli däck enligt förarens anvisningar och senare drog Alexey iväg på en testrunda på 5 varv,

kom sen in till depån med ett stort smile i facet, justera något på buggin och ut igen på 5 varv till.

 

 Herrejöösssess vad häftigt det var att bara titta på när buggyn åktes runt på banan. Buggin accsa så mycket värre än det man var van med, jo DIV1 bilar.

Man fick mycket snabbare flytta huvudet i sidled, för att hinna med liksom :) och ljudet, OJOJ!!. Tänk er en värsta Seat eller Vw kitcar i

avgasljud, och sedan lägg på nästan 2kg övertryck boost ( ingen turbo utan en stor kompressor) sedan kortar man ner

 avgassystemet med 1 meter (buggyns avgasystem är mycket kortare än en bils) och 1 ljuddämpare.

Sen kan ni kanske förstå hur ljudet är. Nackhåren står rätt ut!!! Myyycket häftigt. :)

 

Alexey kom in efter dom 10 varven på banan kliver ur och säger på dålig engelska. You test, jahaa tänkte jag och då kan jag lika väl ta med mappnings

utrustningen , i fall jag ser något konstigt i mappningen när det gäller acctillskott typ. Åkte dom första 2 varven och kände på det liksom, kolla

läget typ. Tredje varvet började jag åka undan lite, kolla på lamda displayen i svängarna, åkte mycket och jukka me gasen i onödan för att

 se hur mappen ser ut i racetempo så att säga. På 4:e varvet åker jag på i fullfart med lite marginal till räcken och betong fundament.

 

(Inge bra att strula till det för min kund som ska åka till italien i morgon) åker in i depån på 5:e varvet och sitter helt slut bakom

ratten. Flåsa som en törstig hund. Tog ett par minuter innan jag orka ur bilen. Jössessss in i he..... va fräänt detta va :).

 

10-15 minuter senare så kom det fram folk ur publiken, det fanns ett 30tal folk där och titta för ryktena hade gått att det var buggytest. Dom fråga

mig hur mycket buggy jag kört innan. Jaa sa jag, inte så mycket. 1tim 45min mappning på asfalt är allt jag kört, okey sa dom.... Jahaa tänkte jag,

så dom reagerar på min körning, Skoj! :) Några minuter senare kom teamchefen fram och sa. Du... vi har klockat lite tider för skoj skull,

vår kille som klockar är mycket duktig på det och arrangörerna använder hans tider ibland när deras system gått sönder.

 

 Han har god pejl på tidtagning, och din tid på 4:e varvet är 2,8 sekunder snabbare än Alexey´s kvaltid i EM tävlingen här för en månad sen,inte

det han körde här idag. Din tid är också 1/10 sek under gällande banrekord och gamla banrekordet slogs i EM tävlingen här för 4 veckor

 sen med 0.5 sekunder av holländare, som också vann hela tävlingen. Så hade jag gjort detta innan EM tävlingen för en månad

sen, så hade jag haft det inofficiella banrekordet med 0.4 sekunder, med mappnings utrustningen inkopplad. :)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Alexey Jalunin Langa Autocross Buggy Team in action.Mr Highspeed själv efter buggy mappning

 

Bilden till vänster: Så här ser en värsting 4wd buggy ut, med all plast på. VW Golf 2liters motor med kompressor, ca525-550hk. MoTeC insprutning,

                                       Sadev sequentiell växellåda, Öhlins stötdämpare, mkt kort styrservo. Buggyn är ca 2,5sek snabbare/(37sek) varv, än en DIV1 bil.

Bilden till höger: Här är jag efter sista testrundan på Autocross banan. Har precis lossat datorn från fixturen som vi gjort till höger om i störtbågen.

Nästan banrekord på 4:de varvet med mappnings utrustningen inkopplad, vart ett minne för livet. :)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Buggyn är så snabb så man hinner inte flytta handen från växelspaken till ratten och tillbaxs igen på dom första 4 växlarna utan att varvtals regulatorn hinner att gå in,

till 5ans växel så hinner man precis, men sen är det garanterat dags att växla ner igen för det finns svängar på en bana. :) Jag åkte bara 2ggr på varvet 

med båda händerna på ratten, för det var 2ggr som man åkte på duktigt, på 5ans växel. Annars mycket enhands rattande.

 

Byggyn är mycket lättkörd trotts sin ca 550 hk höga motoreffekt, mycket pga av sin goda väghållning och låga vikt (750kg) och med motorn bak så styr den fantasktiskt

bra. Man kan vända upp buggyn baklänges hur lätt som helst innan en 180 graders sväng, och då menar jag inte i 50km med handbroms hjälp utan tänk er, kom fullt

 på 5ans växel i en lång vänster fullfarts sväng sen lite rakt nerför en backe, gör en kort hård bromsning med låsta hjul med vänsterfoten samtidigt som

 

 man vänder upp buggyn baklänges. Kugga sen ner 5-4-3-2 utan att frikoppla när man kanar baklänges, ger fullgas innan man är inne i 180 graders

 vänster svängen, styrar lite och korrigerar sen slår man i 3ans växel och åker ur svängen och 0,5sek senare in med 4ans kugge å sen in med

5an, sen närmar sig paniken inför nästa sväng. :)  njaaa så farligt är det inte, för tänka hinner man inte utan allt går på instinkt.

 

Detta är en herrejössesss biljevel till att gå! Jag har kört det mesta i motorsportväg DIV1, WRC, GrA, banbilar etc etc, men inget slår detta!! så enkelt är det. :)

 

Det frusterande jag skrev om i början var, att det var pratat och bestämt till 95% om ett nytt 600hk motorbygge till nästa sessong men efter att jag fått nuvarande

 motor och bli så mycket starkare med div justeringar och ommappning, som vart en stor skillnad enligt föraren, och att jag körde så mycket fortare

 än föraren själv och slog nästan banrekord så förstod dom som betalar i teamet att det var inte någon ny motor som behövdes utan

snarare nya större bromsar. Det blev inget nytt motorbygge värt 55000Euro, så jag blåste mig själv på det jobbet. :(  

men skoj vart det iaf.. :)

 

--------------------------------------------------------

 

Jag gasa hävvätä i Vara 2004 :)

 

Här åker vi med en kunds Volvo i Varvloppet 2004 I B-nat, och vädrar bort

spindelväven i förgasarna. Resultatet 2:a totalt i 2wd:)

 

----------------------------------------------------

 

2004  körde jag en Volvo 240 i Varvloppet, för ägaren vill stå  i skogen och lyssna på ljudet ifrån Highspeed motorn. Efter att byggt om väghållningen i 3 dagar och

testat lite å vart nöjd, så ringde vi och anmälde oss. Det var lite ovant i början men vi vann B-klassen överlägset till slut, och hade bara Abris före mig i totalistan

i 2Wd (och han är inte B förare). Ett par veckor senare skulle det åkas igen med röda Volvon. Rikspokalen Örebro, ägaren själv ville åka med och se lite hur

det går till, få tips typ. Johan fick förhinder och kunde inte, service mannen Per skulle hoppa in ist som kartläsare, och vi sa att vi får säkert ifatt på

någon som kan köra servicebilen i Örebro, men icke. Vår starttid börja närma sig och Per åkte till Biltema i panik och köpte små spännband.

Spände fast alla grejer från servicebilen i bagaget, presenning, garagedomkraft, verktygslåda, dubbla reservhjul, full tank etc.

 

Vi fick knappt igen bagageluckan. Bilen såg mera ut som en "flyttahemifrånbil" ist för en rallybil. Jag kände direkt efter start

på ss1 att detta är inte enkelt att köra. Kände sen efter ett par svängar att "kärringköra" går inte heller, bilen bara understyr med

all vikt i bak.Konstatera me en gång att lite "överladd" var rätta medicinen. Allt gick bra tills målsvängen på sista ss. Där vart det fel, slog

i golvet så hårt under stolen samtidigt som en sten träffa hasplåten på vänstersida.. Jag satt med rakt ben på kopplingen. Sen var det kört..

 

Fick åka ambulans och det visa sig att jag hade komprimerat sista bröstkotan i ryggen. Lite tråkigt är det att hamna på sjukhus, men en kul grej är

att ni skulle sett minerna från våra konkurenter på serviceplatserna när vi öppna skuffen tog ut presenning å all verktyg och garagedomkraft etc, körde

fram Volvon, servade. Backa tillbaks och vek ihop presenningen och surra fast all service mtrl i skuffen igen. Vi kände oss uttittade och idiot förklarade

 på första service av våra konkurenter med fina service bussar. Sen hade dom tydligen kollat tiderna för på nästa service var det lite annorlunda.. :)

 

Rikspokalen var riksmästerskapstävling den gången, det visste vi inte om förrän vi kom dit. Vi undra varför det är så många värstingar med, Leffe Pettersson,

Jimmy Olsson mm. Jahaa sa vi.. så detta är riksmästerskap.Oj!.. Våra tider visa att vi slogs om totala 2-3 platsen i totalt 2WD. Så när jag låg på sjukhuset

var jag rätt nöjd ändå kan jag avslöja, när jag fick reda på tiderna. Visserligen kom vi inte i mål (fattades 150m), men mitt ego stärktes iaf.

Det behövdes för läkaren sa om jag förmodligen åkt 10km fortare när jag slog i underredet så hade jag suttit i rullstol idag.

 

Har alltid lärt mig att man alldrig ska ha raka ben på fotstöd, men inte många tänker på att det gäller pedaler också, framför allt koppling som är enkel att trampa

låångt ner. Jag gjorde ett misstag på hela tävlingen och hamna på sjukhus. Dret! Jag kan inte heller skylla på noterna, för jag åker alltid utan. Kartläsarmiss

är det inte heller, för det är jag som kör. Jag är inte 100% bra i ryggen, men vardagen är rätt ok ändå. Kan inte göra vissa saker så lätt, men sånt är

livet ibland. Totalt sett så tar jag inte detta så hårt, jag älskar rallysporten. Det är mitt yrke och mitt liv. En sak till som håller upp humöret

 är att jag blir påmind än idag av folk som stod ute i skogen och titta på flyttlassbilen, De älskade attacken, laddet och ljudet.

 

Det var andra gången jag hamna på sjukhus på 3 tävlingar, så jag har lugnt konstaterat att,

kan man inte köra bil så får kroppen lida. (hehe)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag med flyttlass racern i Örebro Rikspokalen 2004 Skulle behöva en Evo 3 liters maskin med tanke på greppet i bakvagnen... :)

 

Bilderna är från tävlingen i Rikspokalen i Örebro. Denna svensson röda kund Volvo agera både servicebil och tävlingsbil denna helg till

mångas förtjusning. Man ser hur gött den sätter sig vah! :) Njaa, sanningen är nog att allting sätter sig med 100kg bröte i bak,

man kan se på högra bilden att det var lite svårt att stänga köfförtlukka. Lite kul att se är hur fälgkanten

försvinner upp i hjulhuset och resevhjulsbaljan nästan skrapar i backen,

 när man åker lugnt och fint på en jämn och fin väg. :)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2006 Åktes det lite med 4WD Mazda 323 1600 T16. Jag köpte den bilen jan 2001 av Jörgen Edholm Stugun. 6 tävlingar kördes 2006. Mer rapporter om det kan man läsa i

tävlingsrapporter  under Highspeed mazdan. Men här skriver jag lite hur jag upplever åkandet, men med typ: lite personliga ord.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Mazdan Emk kannan 2006, det var väldigt många halmbalar, att köra runt där uppe i Eskilstuna.

 

Highspeed Mazdan jaga evosar i den notade tävlingen EMK-kannan Eskilstuna 2006.

Här med max attack med resultatet, totalsnabbast på 2 ss (utan noter).

------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja åker så sällan så jag lägger energin på jaga hästkrafter och väghållning ist då jag tycker det är den lätta biten. Om nu detta med noter hade varit

ett stort problem för mig, att jag inte alls hänger med tidsmässigt, så hade det nog vare annorlunda. Jag hade blivit tvingad till att lära mig noter

för att hänga med,men jag har inga som helst bekymmer att läsa väg natur när jag kör, så jag lägger min energi på att trimma motorn ist.

Jag tycker det känns enklast idag. :) Trimning är mitt yrke, och väghållning är lite utav min hobby.

 

 

Min kartläsare var mycket grön dom första tävlingarna,alldrig sysslat med rally förut. Jag läste lite roadbok själv inne på ss och förklara lite vad

som menades i början, Det problemet var störst i Katrineholms tävling, när vi slogs med Johan Rudengrens WRC bil från Eskilstuna om

totalsegern. Det var andra minirallyt vi åkte. Mot slutet av tävlingarna vi åkte 2006 vart hon duktigare och duktigare,

 hon gjorde rätt när roadboken var lite svår på transporten, många åkte fel men inte vi. :)

 

Åkte 6 tävlingar 2006 och i merparten av dom var vi med i topp 3 på ss:en, ett ex antal totala sträcksegrar. Vart flera gånger 2a och 3a totalt in i mål,

Vi har legat i ledning flera gånger men förlorat ledningen på sista ss:en. Har åkt mot Thorselius, Rudengren, Oscarsson, Magnusson, Persson,

Abris, Svensson, Thorsell mm, vi har hängt med eller varit före. Men jag har kroknat i skallen på slutet på något underligt sätt.

 

Så jag kan inte säga med facit i näven, att åka utan noter har så stor betydelse för mig. Snarare för mina konkurenter, för när jag väl börjar med

noter så kommer jag nog öka kanske 0,5-0.75sek/km när jag lärt mig att åka till 110% me dom. Så dom andre ska nog vara glada så länge jag

kör utan noter. :) Just nu känns det som jag har fullt upp att köra i den hastigheten jag åker med nu, öka ännu mera så blir det bara en lång

brandgata in i skogen, så jag måste ha mera körrutin för att klara den ökningen. När man åker så fort så hinner man inte tänka, man

 

kör på instinkt, och träna instinkten gör man bara med många snabba ss mil. Jag åker med lite marginal idag, men speeden

 kommer nog med att jag får körrutin. Viktigare med ss mil i kroppen än att bli världsmästare i en sväng. :)

 

--------------------------------------------------------------------------

 

kopia av mazda5

 

Kortet som visas här och överst på hela hemsidan är lite speciellt för mig, och

lite kul samtidigt, skriver lite om det neråt här. Kolla in hur bra sikten är bakåt och speciellt

åt sidan, så kanske ni förstår hur det ser ut framåt! Det syns bättre på stora bilden överst på hemsan.

 Som tur är så är övningsfätet i Skillingaryd en enda lång raksträcka. Full gas från start till mål, enkelt alltså! :)

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Skillingaryds Skilling500 -06 ss3, 19 km fullfarts åka på övningsfältet. Alla hade lite problem med att grusdammet som låg kvar i luften,

och det gnyddes en del när förarna kom tillbaks till service platsen. För oss vad det inget kul heller då vi åker onotat, halvblindt läge me andra ord.

Vart lite irriterad på startern som vägra ge oss en minut till på framförvarande, pga det var ingen säkerhetsrisk. Jaja tänkte ja när han sa 30 sekunder,

ingen säkerhetsrisk mkt damm onotat ha! Sa till Annette kartisen nu je.... sa det åkas! För vi måste få ett försprång som vi kan betala med i tid mot slutet på ss.

 

Med herrejössess ladd i början på sträckan, och i många svängar när man såg lite hur det skymta till i skog, träd, gräskanter, publik, pinnar, gruskanter mm.

Skrek till Annette efter halva ss! Skit i roadbooken och hjälp mig och leta efter förvarningspilar som svisssschar förbi framskärmarna. När man åker

fullt på 4-5an och 6ans växel och "dansar" med bilen fram, ja menar så :), så vågar jag inte åka med bilen rakt och stadigt när man inte ser något,

 

vad jag gjorde var att jag hela tiden hade full gas och växla upp och ner när det behövdes men hela tiden med vänster foten på bromsen

 och "pumpa" varje sekund med lite "knyck" i ratten åt varje håll så bilen sladda lite höger vänster höger vänster hela tiden på

dom raka partierna. På så sätt hade jag ett visst "gung" i bilen som jag utnyttjade när det svängde på efter en raksträcka, 

få runt bilen på en femöring typ, när man var tvungen att reagera fort. Kort som lång raksträcka ingen skillnad.

 

Kartläsarn skrek Måål MÅÅÅL!! Broomsaaa då!!! Fick svänga lite till vänster om framförvaramde bil och köra lite för långt och backa tillbaka till mål bilen.

Bilen före oss var klar med att få sin ss tid och åkte. undrade va fa.......... jag syssla med! mennas jag parkera till rätta för att få våran tid.

Gapa du! men det är f... inte så je... lätt att stanna med inga bromsar.. VAAAA!!! . Jaaaa ca 3 km innan mål så försvann frambromsen,

 

och det fanns bara ytterst lite bakbroms kvar. Satt tyst och titta på mig med stora ögon, som om jag att var en idiot typ. Märkte du

inte hur mycket bredare jag fick köra sista beten, och till dom tvära svängarna backa vi in för att få ner hastigheten. Nää ,

jag hade fullt upp med att leta skyltar i dammet juh! Bra med kartläsare som sköter sin uppgift! :) Ca 13-14 km med

vänsterfoten på bromsen heela tiden, någon km i början med min vanliga vänsterbroms åka som är hård

ändå för bromsarna, och en varm solig sommar dag gjorde att jag elda upp bromsarna

totalt när det var ca 3km kvar av sträckan.

 

Vi skrek: kan vi få tiden fort för vi måste iväg, för bilen brinner snart upp. 115 grader vattentemp som steg sakta mot 117grader, luktade

bränd färg så det börja sticka i ögonen, bromsar som glöder så att jag vart tvungen att backa och köra fram en knapp meter, fram och

tillbaks hela tiden mennas vi vänta på tiden, stod inte stilla något för att försöka rädda bromskivorna från att spricka. Fick tiden och

drog iväg. Det var en kort transport till service platsen men vi åkte inte in där utan drog iväg i 90 km och för att helt enkelt

kyla ner bilen, 4-5 km bort och tillbaka igen så var motortempen nere, bromsarna tillbaka och Maztisen lukta gott igen :)

 

Jag satt och tänkte för mig själv när vi åkte och kylde ner bilen, och undra hur långt vår tid räcker. Vi åkte flera gånger runt 7000 rpm och bilen är växlad

då för 184km. Det fanns några riktigt snabba partier i början på sträckan som man gick in för fullt på 6ans växel med nästan 7000rpm. Jag tog i

 så man spotta blod på dom snabba partierna i början på ss:en, mennas man såg något. Jag har alldrig någonsin laddat så hårt som då! Vart

mycket fegande, bromsande och vinglande på typ 50-60% av sträckan som det kändes, men jag åkte på duktigt hårt när jag såg lite.

 

Så jag hade lite dålig pejl på hur långt tiden vår skulle klara sig.. Jag hade Abris på gaffeln innan innan ss3, jag tänkte inte ge mig så

lätt, fast vi inte fick någon extra minut i starten eller att Abris och Magnusson åker med noter... Annette vart irriterad över

min åkning utan bromsar (efteråt) :) och arg över att sträckan var ingen säkerhetsrisk enl sträckchefen i starten.

 

 

Jag vart lite häpen och glad över tiden på ss3, 19 km övningsfälts åka. Andreas Magnusson som vann tävlingen sen var

1 sekund före oss med sin Evo 5a GrA, och vi var 2 sekunder före Abris som vart 2a totalt sen i sin Evo 6a GrA.

 

Vi bröt  tävlingen lite senare för Mitsubischi bakaxelklumpen som sitter i Mazdan explodera invändigt, diffen i 1000 bitar. :(

Lite skoj var det iaf.. För dom nya väghållnings ide´erna funka je..... bra. Och att Mazdan går som spjutet rakt fram. :)

 

Nu kanske ni förstår varför jag valde just detta foto, till att vara överst på mitt företags hemsida. :)

 

------------------------------------------------------------------------------

 

2007 Gjorde jag ett inhopp i min brors gammel Audi Lennart Osborn Eklundh (ex Stecka Wahlfridsson), mera känd som ägare till Swita AB åkeri/speditions firma.

Han har varit en av dom stora sponsorena till Michael Jernberg Rallycross DIV1 under många år på 2000talet och till sessongen 2008 i rally köpte han

en ny Subaru N14, som byggdes upp av Mäkinen till GrN bil, som sedan lånades ut till Ramona Karlsson. Han håller sig bara till värsting grejer!

 

Gammel Audin är en 90 quattro av 1985års modell. Ingen turbo men med 5 spjällhus och MoTeC insprutning med 5 tändspolar..

Highspeed motorn låter gött kan jag lova, även inifrån bilen :). Den har en 5växlad dogbox från S2an med mellandiff.

 

Startade i Götene rundan pga av att ss1 var en deltävling i klubbmästerskapet i min motorklubb Vänersborgs MK.

Detta var ett hastigt beslut, för jag tänkte att Ryrlen har ju abbonerat på den titeln i måååånga år nu. Och detta måste ju ändras på.

Tänkt och gjort, vann VMK:s klubbdeltävling och vart 5a totalt. Var länge 4a men med tanke på att försöka knappa in på 2an Håkan Svensson.

 

Då menar jag inte i totaltid utan i sek/km. Det var endast långsträckan SS2 15km lång som gick klockrent, Tappa där 1.1sek/km till Johan Rudengren 

Mitsubichi Wrc 6,5  och Håkan Svensson Evo6 GrA som åkte nästan exakt lika fort, och vi kör utan noter och ingen turbo! Innan start tänkte jag nu jev..., sa till

kartisen Annette att nu avgörs nog tävlingen, 15km snabb vägåka. Här måste vi ta i för dom 3 sista sträckorna är inte riktigt till Ådins fördel,

hade sett på kartan att det var mycket rakt vinkel med gårdar typ.

 

När jag kom till mål så var jag helt slut,det var mycket jobbigare att åka en 1550 kg blysläde till Audi utan turbo,224hk med dåligt vrid som det kändes, än Mazdan.

4hjulsdriften gör att det spinner inget och motorn känns kass typ.... Exempel i starten om man har 8000rpm släpper upp kopplingen så spinner Ådin 0,5m och

sedan dör ner. Är man inte beredd med kopplingen och slira iväg sen, så har man motorstopp. 1ans växel är lite för hög i utväxlingen. Man får åka med en

herrejössess attack för att det skall kännas att det flyter på liksom, sån attack med Mazdan så hamnar man lååångt ut i skogen. Med Ådin får man alldrig

 

släppa ner varvräknarn under 6000rpm om bilen ska överhuvudtaget flytta på sig framåt. SS1 var lite typ "känna på hur det är att åka buss i skogen"

 mot vad jag var van med. Ss3-ss5 fick jag inte till det riktigt, herrejössess ladd  kan man inte åka en hel tävling utan att man strular till

det lite i nån eller några svängar. Tiderna var okey iaf, jag är nöjd och många i publiken var nöjda med. Ljudet i Ådin

som varvar mellan 6-8000rpm hela tiden med lite gooo attack uppskattades av många. Kul!

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Broders Värsting Ådi i Götene 2007 , där vädrar jag bort spindelväven, som fanns i luftfiltret. Denna räser Ådi har varit för mycket kärring körd det sista. hehe :)

 

Det roliga med lite attack åka är bla... att man kanske får

såna här foton i brevlådan sen. :)

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Nästa deltävling i Vänersborgs MK klubbmästerskap var Vedums mästerskapen. Dit hyrde jag en Mitsubichi Evo 6 GrN. Ex Kenneth Bäcklund, men den tiden vart

nog sedan läänge förbi i denna hyr bil, snarare GrN minus. Nedtagen motoreffekt för att den ska hålla länge, nada handbroms etc, det var nog för att det är

en hyr bil. Jag har bromsat och provkört många bilar i mina dagar, men detta var nog bland det segaste jag kört, min kartläsare fråga mig på ss om

jag har gasen i botten för det händer ju inget, Jo sa jag. Mazdan går så inihe.... i jämnförelse. 90hk mindre motoreffekt och ca 300kg mer vikt,

 

och lite större bil kändes som att åka V70 min privatbil typ... Inget temprament i bilen, hetsighet etc, allt lugnt å fint. Det är inte riktigt

min grej, men det viktiga var att bli klubbmästare och det gjorde jag, så jag är nöjd iaf. Ska bli kul att få igång Mazdan sen igen. Efter

denna tävling kunde jag kalla mig klubbmästare 2007 i Vänersborgs MK, JIPPIII!!!. Den bördan slapp Ryrlen bära på det året. hehe 

 

..................................................................................................................................................................................

 

2009  blev ett sorgens år med en gång. 1 februari så gick min vän och mentor sen 26 år tillbaka Bo "Bosse Bospeed" Johansson hastigt bort...

Han somna in på natten till söndag och vakna alldrig mer...... Det kommer att ta tid att förstå att han inte längre finns bland oss...... 

Så mkt mkt kontakt och allt arbete vi har gjort ihop genom åren... Ja tänker tillbaka nu en stund och tänker... ojoj helt otroliga år.

 

Min hemsida är under uppbyggnad och jag skrev om Bosse i min profil i mitten av januari....

Jag skriver nu detta lördag natt 1 vecka efter Bosses bortgång med tårar i ögonen. :(

Vila i frid.