Race och Rally extraktorgrenrör har HighSpeed Racing byggt och konstruerat sen 1990.. Färdiga extraktor grenrör finns till dom flesta rally, rallycross och racing motorer. Mer om Martelius (finska) race grenrör kan ni läsa under fliken produkter och där Martelius Exhausts. Men om det inte finns något grenrör till just eran bils utförande, så kan vi här på Highspeed special tillverka ett grenrör som passar. Allt som behövs är en bil med motor i och lite rör.. :) Lång erfarenhet av att bygga egna grenrör och avgassystem, anpassat efter motortyper maximal prestanda och körstil.. Pris: Martelius "färdigt" grenrör runt 3500-4500kr beroende på utförande.. Pris: Highspeed specialtillverkat i bil enl önskemål från 7000-8000kr..
En race/rally kollektor. En annan typ av race/rally kollektor. Förlängningsrör till grenrörens sekundär rör när man kör i bromsbänken och provar ut "rätt" grenrörslängder. En 90 graders krök med liten radie En speciell kona som används i avgassystemen ibland. Sådana här krökar används när man bygger grenrör. Här i lite mera närbild. Mycket fina. |
Race och rally avgassystem har HighSpeed Racing byggt och konstruerat sen 1990.. Många har svårt att förstå att lite rör med olika längder och diametrar, ihopsvetsat med lite "vassa kanter" och "släppningar", knacka med hammare på rätt ställe, och att ha rätt modell på ljuddämparen och monterat på okey ställe och vänd åt rätt håll, placera katalysatorn på okey ställe, att allt detta kan ha betydelse för motoreffekten.. Helt otroligt tycker många. Avgasystemet ska ju bara leda bak avgaserna från motorn. Men jag vet bättre efter många års motorbromsningar. Det är inte alla motorer som har register problem, som gör att motorn blir lite "okörbar", det finns motorer som har ett helt okey körbart register också, men med lite nya friska uppdateringar på avgassystemet så ökar även dessa motorers motoreffekt.. Jag har märkt ett samband genom åren att vassa kammar har det svårare med avgassystemens design och förlorar effekt, framförallt på mellan registret ( spec när katalysatorn kom med i bilden), men det är ingen 100% regel för vissa motorer med snälla kammar kan ha ett totalt "okörbart" register också.. Något att fundera på.. :) Avgassystemens design och bilmärke gör att, priserna skiljer sig lite. Intresserad? Ring för information.. Välkomna!
Kenneth Olsson´s nya grenrör till sin Ford Escort MK2. Vart succé i Back-SM premiären 2009. Hösten 2009 så tog det fram ett nytt prototyp grenrör till 2.3 pinto Forden. Som ni kan se på bilden så ser den lite annorlunda ut... Resultatet: Vart frääänt. :) Här under byggs det för fullt på Olssons Ford, sen in till rullande landsvägen. Denna procedur gjordes några gånger innan optimal vrid/hästkrafts kurva nåddes. En bild på detta första prototyp grenrör (2009)till Ford Escort 2.3 pinto. Diametrar 45-57-63mm. Tester visar på goda resultat. Vann första Back-SM deltävlingen direkt! Mr Highspeed made grenrör till BMW M3 3,2 liter Mr Highspeed byggde detta grenrör till BMW M3 3,0 24V till Magnus Krokströms BMW Compact, som kroken åkte med sista tiden (1999) innan han sadla om till Stcc. Åren går fort.. |