Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Motorbyggnationer Rullande landsväg 2-4WD Motorbromsbänk Topplocks preparering Grenrör/avgassystem Kamaxel analys

 

Race och Rally extraktorgrenrör

har HighSpeed Racing byggt och konstruerat sen 1990..

 

 

Färdiga extraktor grenrör finns till dom flesta rally, rallycross och racing motorer.

Mer om Martelius (finska) race grenrör kan ni läsa under

fliken produkter och där Martelius Exhausts.

 

 

 

Men om det inte finns något grenrör

 

till just eran bils utförande, så kan vi här på Highspeed

special tillverka ett grenrör som passar. Allt som

behövs är en bil med motor i och lite rör.. :)

 

Lång erfarenhet av att bygga egna grenrör och avgassystem,

anpassat efter motortyper maximal prestanda och körstil..

 

Pris: Martelius "färdigt" grenrör runt 3500-4500kr beroende på utförande..

Pris: Highspeed specialtillverkat i bil enl önskemål från 7000-8000kr..

 

 

 

 


 

 

 

3 067

En race/rally kollektor.

 

 

 

 

 

 

3 064

En annan typ av race/rally kollektor.

 

 

 

 

 

 

3 065

Förlängningsrör till grenrörens sekundär rör när

man kör i bromsbänken och provar

ut "rätt" grenrörslängder.

 

 

 

 

 

3 081

En 90 graders krök med liten radie

 

 

 

 

 

dsc00088

En speciell kona som används i avgassystemen ibland.

 

  

3 068

Sådana här krökar används när man bygger grenrör.

 

 

 

 

dsc00092

Här i lite mera närbild. Mycket fina.

 

 

 

Race och rally avgassystem  

har HighSpeed Racing byggt och konstruerat sen 1990..

 

 

Många har svårt att förstå att lite rör med olika längder och diametrar, ihopsvetsat

med lite "vassa kanter" och "släppningar", knacka med hammare på rätt ställe,

 och att ha rätt modell på ljuddämparen och monterat på okey ställe och 

vänd åt rätt håll, placera katalysatorn på okey ställe, att allt detta

kan ha betydelse för motoreffekten.. Helt otroligt tycker många.

Avgasystemet ska ju bara leda bak avgaserna från motorn.

Men jag vet bättre efter många års motorbromsningar.

 

Det är inte alla motorer som har register problem, som gör att motorn blir lite

"okörbar", det finns motorer som har ett helt okey körbart register också,

men med lite nya friska uppdateringar på avgassystemet så

ökar även dessa motorers motoreffekt..

 

Jag har märkt ett samband genom åren att vassa kammar har det svårare med

avgassystemens design och förlorar effekt, framförallt på mellan registret

 ( spec när katalysatorn kom med i bilden),

 

men det är ingen 100% regel för vissa motorer med snälla kammar

 kan ha ett totalt "okörbart" register också..

Något att fundera på.. :)

 

 

Avgassystemens design och bilmärke gör att, priserna skiljer sig lite.

 

Intresserad? Ring för information..

 

Välkomna!

 


 

Kenneth Olsson´s nya grenrör

till sin Ford Escort MK2.

 

Vart succé i Back-SM premiären 2009.

 

Olssons nya grenrör 2009

Hösten 2009 så tog det fram ett nytt prototyp grenrör till 2.3 pinto Forden.

Som ni kan se på bilden så ser den lite annorlunda ut...

Resultatet: Vart frääänt. :)

 

 

 

 

 

Under Kenneth Olssons Ford.

Här under byggs det för fullt på Olssons Ford, sen in till rullande landsvägen.

Denna procedur gjordes några gånger innan optimal

vrid/hästkrafts kurva nåddes.

 

 

 

kenneths nya prototyp rör

En bild på detta första prototyp grenrör (2009)till Ford Escort 2.3 pinto.

Diametrar 45-57-63mm. Tester visar på goda resultat.

Vann första Back-SM deltävlingen direkt!

 

 

 

 

Grenrör till Opel M3

Mr Highspeed made grenrör till BMW M3 3,2 liter

 

 

  

Grenrör m3 6cyl byggd av Highspeed

Mr Highspeed byggde detta grenrör till BMW M3 3,0 24V till Magnus Krokströms

BMW Compact, som kroken åkte med sista tiden (1999)

innan han sadla om till Stcc. Åren går fort..