Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Powerlistan. Dyno talk. Motorutveckling.

Secret: Motorutveckling

 

 

Här kommer det att fyllas på med lite information

om olika tester av motor produkter.

 

 

 

Exempel: olika kamaxlar, grenrörs tester och turbo restriktorer,  mm mm.

 

 

 

Vy från operatörens sida i Superflowen         mats jonsson escort wrc motor jan 2012

    

 

När något uppdateras här kommer det alldrig att visas i nyheter, för då är det inte "secret" längre

Det uppdateras här ibland, så är ni nyfikna så måste ni maaasa er hit

och kolla läget varje gång. :)

 

 

............................................

 

 



 

WRC1.

 

Ford Escort WRC motortrimning

 

 på schemat i ex antal veckor, i Superflow motorbromsbänken

 

 

jonssons wrc motor i superflowen dec 2011

 

 

 

Framför allt så är det att hitta så mkt Hk som möjligt runt 5500-6000rpm,

för att få Forden att gå fortare rakt fram. Och att behålla bottendraget

 som finns redan... eller helst förbättra det också.

 

 

Efter första bromsningen med den motorn, så sa ja bara...OJ!!.

 

 

Jag ska trimma ngt som slog bromsbänks rekordet 

med 3 hk direkt hmmmm...

 

 

Jag har vare i liknande sitsar förr.... så jag är luuuugn... :)

(fast då i EM toppen i rallycross)

 

 

 

 

 


WRC3

 

Flera byten av insugnings och avgas kammar har det blivigt.

 

Allt för att hitta hk i Escort WRC motorn.

 

 

ny insugskam igen på wrcen

 

 

Jag säger bara en sak.... Tur det finns en så bra uppfinning som helicoil gängor,

så man kan reparera gamla Fåårdarrrr..... Har man skruvat några

 tusen timmar i bromsbänken, sen mitt nittital.. så vet man:)

 

 

2 bra saker med att byta måånga kamaxlar i en WRC Escort... Är att man

lär sig att skruva med förbundna ögon...(som det känns) och man

kanske hittar en hög med Hästkrafter åsså. :)

 

Gradskiva och kamdoktor är en bra grej mee...

 

 

 

 


WRC5

 

En turbo kan man göra mkt med...

 

escort wrc turbo

 

Här finns det elektronik och en turbo skymtar till också på bilden.

 

Turbon tog isär och portades i omgångar, med att man drog lite repor

i bromsbänken och kolla effektuttaget efter varje gång....Sen så gjorde man d om igen.....

och igen i baby steps,Försiktigt försiktigt mkt försiktigt.det är lätt att "porta bort sig"

när man ligger nära gränsen, och då blir bottendraget i motorn lidande.

 

Aggresiv portning av turbon är bra. Men under kontrollerade

former, så är det ännu bättre :)

 

 

Vart stoor skillnad faktiskt...

Låter som hemmmst stooor skillnad va??.. Typ som 50hk eller 100hk skillnad..

Nja.. Så är det inte i denna världen med 34mm restriktor trimning.

Överlägset är snarare 7-8hk. Och jätte bra, är 3-5hk..

 

 

 


  

GrH Volvo B230 2.3 tester

 

 

 

 

 

kollektor tester

 

För skoj skull så kan man juh alltid testa några olika kollektor typer.

 

Är det någon skillnad i Hästkrafterna och vridmomentet. Mer än man ana.

Speciellt i denna lite snälla std motor...

 

Nu är det dags för några "home made" grenrör med Kitcar style, som

Mr Highspeed har gjort, och ska testas.

 


 

 

Rally ApK Volvo B20

Maj 2011

 

1.

Kitcar tänkande... Kan man ha det i en gammal B20?

 

pg b20

 

Under vintern 2010-2011 så har det körts en del tester i Superflow motorbromsbänken.

 

Vi har kört rätt mkt prov på sånt som man normalt inte testar i en Volvo B20

motor. Något som ni kan få en föraning av när ni tittar noga på bilden.

 

Men vi snackar inte om något så enkelt som kaminställning! (hehe)

 


3.

En annorlunda Volvo B20 motor..

 

 

pg b20 i bänken

 

Hur kommer detta att bli när man lägger ner lite tid

utprovningen... Av exempel: ..... allting! :)

 

 

Motoreffekten hänger med myyyycket bra över 8000rpm ocksåå..:)

Hur känns motorn att köra?.... Jooo varvräknar nålen går

lika lätt förbi 7500-8000rpm... som 5500rpm. :)

 

WRC2.

 

 

Trimma en WRC motor så det kan hjälpa,

 

att åka lite fortare är väl inte så svårt. Eller?!?

 

kambyte jonssons wrc dec 2011

 

Byte avgaskamaxel igen å igenn.. igen åååå åter igen. :)

 

 

Efter några veckor så har jag hittat några

hästkrafter och bottendrag, på bilden visas det kambyte

nr9. Och det är inte slut med det än. Det sitter juh....2 kamaxlar

som man kan montera i, i olika kombinationer med varann + all annan trimning.

Avgassystem portning turbo restriktor, luftfilter rör, turbo rör... mm ..mm

 

Vad som reds ut lite nu i början är vilka av mina kamaxlar och i komination

 med varann... Klåår Ford motorsports WRC kamaxlar som

sitter i motorn.+ turbohus portningar, avgassystems

designer och ljuddämpare, turborör mm mm

 

Med all den erfarenheten jag har sen 1996 med DIV1/Supercar rallycross trimning

i 1000tals arbets timmar, hjälper mig mkt här. Men Mr HighSpeed måste

ändå tänka, för WRC rallymotorn har 34mm restriktor när rallycross

värstingarna har 45mm. Det skiljer en del på tänkandet iaf.

 

Mina rallycross kamaxlar testas och 2 nya

databeräknade kammmar körs också.

 

Stay tuned!! Detta är fräänt :

 

 


WRC4

Nu har det retts ut vilka kammisar med inställningar som

 

Som Ford WRC motorn ska ha .. iaf till att börja med.. :)

 

jonssons kamdrev dec 2011

 

För under denna resas gång har nya "uppenbarelser" döket upp i skallen på mig..

 

12 st olika kamaxlar i olika kombinationer har det bromsats fram, och referens

tester ocksåå.. för ibland tror man inte sina ögon hur mkt

Hk som dök fram från ngt "gömställe".

 

Ibland gnuggar man ögonen liksom, och säger till sig själv...

Va i helv.... hände nu... Detta ska inte ge hästkrafter, men det gjorde det.

Så får man göra ett typ av referens test. så man vet vart man står.

 

Eller rent utav... Va i helv.... hände nu.. Detta ska inte bli så dåligt, eller??

så får man göra referens test, så vet man sen...

 

Referenstester är ett måste ibland, för utveckling av Hästkrafterna kan ta många

dagar. I detta fallet 5 veckor som ja mer eller mindre har jobbat varje dag med.

och då hinner det kanske bli en annan årstid, iaf så ändrar sig vädret mkt.

 

 


WRC6

 

Här i skrivandets stund så hade det körts upp 100liter räser bensin

 

 

mats jonsson escort wrc motor jan 2012

 

När man kör rallycross Supercar/DIV1 motorer så är jag van att tanka i några kubik

räserbensin, så tanka 100liter när man utvecklar en motor...Känns ööö lite :)

 

 

På bilden har just... olika räser bensiner testats... Drog ett par

repor med vanlig V-power med, för skoj skull.

Resultatet... (secret) Jag vet! :)

 

Strax innan där så vart turbo portningar i olika steg, Jev.... skruvande,

turbo av isär portning ihop ååå sen på.  testa vad som hände,

hålla koll på vrid hk å pickup på turbotrycket.

 

och när det händer och hur mkt. Simulera olika växlar i WRC bilen.

 Låter lurigt va?.. :) 

 


 

 

 

 

 

 

analysera data

 

 

All data analyseras noga, och hjärncellerna

 får sen bearbeta informationen. :)

 

Som i sin tur påverkar nästa test...

 


 

 

 

 

 

 

2.

 

Och B20 partyt börjar med 190.3 hk

 

 

pg b20 i superflowen dec 2010

 

I början på december 2010 så var det strax över 190hk i gjutjärns spisen,

och då var det rekord. Normalt så kommer inte B20 ApK

motorerna över 187hk av alla som är bromsade

 

Det ska köras fler tester på denna gamla snurra, bla olika kammar,

 förgasare etc. Hemma gjorda grenrör kontra gammalt

beprövat.+ en hel del "finlir" så att säga..

 


4.

Bildbeviset!!

 

pg b20 212hk

 

Mr HighSpeeds första Volvo B20 trimning slog väl ut... Lite nytänkande

och en dos kitcar tänkande på vissa grejer, slog så väl ut..

Denna ApK motor får det flesta andra ApK

motorer att se lite "bleka" ut.

 

Och Mr HighSpeed har inte ens börjat trimma motorn än...

Bara satt ihop något efter konstens regler..

Detta är ApK motor nr1.