Opel GrH-Historisk-KitCar.
... HighSpeeds GoldPower Opel CIH 2.4 ...
Effekten är Guld värd... För Opel föraren
Highspeed GoldPower 2.4 for swedisch rally regulation Gr H.
Motorjustering av motorer är HighSpeeds huvudsyssla.
På den övriga tiden så byggs det motorer, och Opel tar upp en liten del av det.
GoldPower har en häpnadsväckande prestanda!
HighSpeeds 2010 tals tänkande i 2.4 trimningen som har gjort det möjligt för
den gamla motorkonstruktionen från mitt 60tal att komma upp
till dagens Volvo 940 och Kitcars motoreffekter.
...............................................................
Film time.
Vill ni se prestandan i en 2.4 GoldPower motor??
Då är ni välkommna att kolla in dom 4 filmerna här nedanför.
Secret photo... Just for fun... :)
.... Mr HighSpeed testar dom höga varvtalen på GoldPowern ....
Vrid upp ljudet och luta er bakåt i stolen och njuuuuuuuut... För filmen visar hur lätt GoldPowern "bottar" Opels orginal varvräknare.
.. Rally outcar movie med 2.4 Opel GoldPower ..
Hur går en GoldPower på låg och mellanregistret?? Me tanke på att ni kan ha sett filen ovanför
här först, så kommer tanken att den måste bara gå på "varvet". Titta på denna film,
speciellt från sista kurvan (nr3) som är från en "dum" kurva i regn.
. Incar rally movie Goldpower .
Titta på incarfilmen och kolla in körbarheten.. I slutet på filmsnutten så
kommer Goldpower motorns styrka nr2 in, dom höga varvtalen.
Pris:
GoldPower
.....GoldPower Priser.....
Vad ingår i priset, när en GoldPower motor köps.
Det omfattar... Kpl motor med tändsystem, Weber 50 med insugningsrör.
Inkluderar också ett special grenrör och special avgassystem,
motorjusterar och bromsar motorn. Bensin, oljor ingår.
The Gold power engine is completly handmade (no production), with specially
handmade exhaust manifold and exhaust system by HighSpeed.
The Goldpower engine is made for swedisch rally regulation Gr H.
Made for maximum Hp for that regulations.
(Its not allowed to use 16v)
................................
Highspeed`s GoldPower Opel CIH 2.4 motor, bekänner
färgen med sina 270hk+ i motorn (engine).
En GoldPower CIH 2.4 Opel motor går inte att beställa, bara att köpa.
Pris Goldpower: enl överenskommelse
.................
Pris: Historisk/Klassiska
CIH 1.9-2.0-2.4
Historisk-Klassiska Opel Priser CIH 1.9-2.0-2.4
En Opel rally motor klar för leverans, med den klassiska blå färgen som Highspeed har användt sig av genom åren.
Klassiska blå Opel motorn byggs/renoveras, som kunden och HighSpeed enl ök, vill ha den.
Pris: Opel CIH 1.9-2.4 Historisk/Klassiska. Normalt så hamnar priset mellan 40-70000kr inkl moms.
(Väldigt ofta runt 40000-50000kr)
Kan bli billigare och dyrare, men oftast billigare... Priset varierar rätt mycket pga,
kunden kanske har några okey motordelar, som går att använda.
..........................................................................
Historiska rally motorer, Opel 1.9-2.0 byggs enligt historiska reglementet.
GrH rally motorer, Opel 2.0-2.4 byggs enligt GrH reglementet.
.................................................
Opel trimnings produkter som vi erbjuder är blocksmodifieringar, vevaxelprepparering, lätta svänghjul, Tilton/quatermaster 7,25" 2 skiviga kopplingar,
långa h-profils vevstakar, Låga hightech CP kolvar.. Manley, Ferrea, S1 produkter i topplockets som görs om lite för att passa. Cheva ventiler,
titan ventilbrickor, race ventil knaster, special ventilfjädrar dubbel och trippel. Kamaxlar från Highspeeds sortiment.
Dom flesta produkter.... Made in USA.
Priset inkl moms varierar en del, beroende på utförandet. Intresserad? Slå en pling.
Välkomna!
Björn Ånvedh Highspeed racing
........................................
Opel CIH delar
..... Produkter till Opel GrH 1.9-2.0-2.4 .....
Som gammal Opeltrimnings firma så finns givetvis motordelar att sälja,
men mest så byggs det kompletta motorer.
...............
ARP svänghjulsbultar till CIH 2.0-2.4
Arp svänghjulsbultar till Opel 2.0 (till vänster)
och CIH 2.4 (till höger)
......................
Opel H-profil vevstakar finns för omgående leverans.
530gram 134mm lång snygg stålvevstake,med Opels vevlager,
22mm kolvbult med ARP vevstaksbultar
Opel CIH 2.0 motor så behöver ni en kolv med 39mm komphöjd (cd).
För Opel 2.4 motor så blir måttet 31.5mm i komphöjd (cd).
HighSpeed har kolvar som passar till H-profil vevstakarna.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
CP kolvar med en klassisk design finns till Opel CIH motorn. Stålsvänghjul med kuggkransen utfräst i stålet.
Man riskerar inte att kuggkransen lossnar och att svänghjulet
är i stål mimimerar explosions risken. Vikt 2.8kg.
Highspeed eget framtagna Kam lyft på 11,16mm ger 17mm Här ser man rulllyftarna i närbild. En speciell rulllyftare med rulle i
rullkamskit till Opel CIH. ventillyft. Grymt va!! Värre än Volvo. Sitter ett stag emellan som båda ändar, för att minsta friktionen.
Flanken på sidan är negativ! hindrar lyftaren att rotera.
Lite "runtomkringgodis" till Opel
Tii vänster så visas det 10graders knaster med tillhörande 10graders titan ventilbrickor
som kommer från Chevrolet`s racing V8:or.Och till höger ser man en liten
remskiva i aluminium till den gamla Opel snurran.
Quartemaster 7,25" race koppling. Quartermaster 5,5" racekoppling.
.......................................................................................................................................................................
Grenrör till Opel 2.0-2.4
Opel CIH motorn som sitter i Ascona B finns det fina grenrör till. Grenröret till vänster är gjord för att passa till 1.9/2.0 toppen, men grenröret till höger är gjort för
att passa 2.2/2.4 toppen. Båda grenrören finns i olika versioner när det gäller diametrar. Mera information finns under Produkter,och där Martelius exhausts.
Information
Löpande information på HighSpeeds Opel CIH trimming
Okt 2011
Opel HighSpeed 2.0 CIH motor med GoldPower teknologi är under utveckling 2011-2012.
Med siktet inställt på ca 225hk. (Ca 35-40 hk mer än vad opel motorer haft und Midnattssolsrallyt 2009-2011)
Sept 2011
Vid sidan om Opel trimning uppdateringar och renoveringar
så har en speciell Goldpower utförande börjats byggas/testas ut. Highspeeds rullkamsprojekt har tagits upp igen,
men nu denna gång för Opel CIH 2.4... En sk GPR version (goldpower rollerkam) byggs ihop för test.
Meningen med detta är att på sikt, så ska effekten upp till en högre nivå än tidigare
Hitills så har vi byggt en Opel 2.4 som vi kallar GoldPower
Nu ska vi trimma den också!
Sept 2010
Ett nytt typ insugningsrör och spjällhus och trattar börjas det att funderas på lite.
Mars 2010
Ny Generation Opel 2.4 CIH kolvar är på gång, i ett värsting utförande!
Få den optimala högkomp kolven har vare Opel trimmarnas lilla "spöke i garderoben" i alla tider. Nu är den tiden förbi! Highspeed har justerat till
förbränningsrummet ut till topplockspackningen som ni ser på bilden,inte mera avancerat än så. Kapa av topplocket efter 3:ans
cylinder och skicka den till Cp pistons i Califonien. En speciell datoriserad avläsnings maskin "ritar" av hela
förbränningsrummet och exporterar all data sen till en annan CNC maskin typ, den som gör kolven.
Vill man sen ha ett spel ex: på 0.9mm mellan kolvens dome och förbränningsrummet,
så får man det på 1/100 dels mm precision, överallt!
.....................................................................
Feb 2010
Lite ytterligare utveckling på Goldpower motorn är gjord.
Sept 2009
Sommarens tester visar på positivt och gott resultat.
Så nästa version av Goldpower motorn är på gång, G10.
Juni 2009
Lite mer information information om Goldpower GP9.
Denna första GP9 2.4 prototyp motor har en mycket speciell 13.85mm ventillyfts kam, med std plåtvippor.
Ni kan läsa om rullkams grejera med rullvippor och 16-17mm ventillyft lite högre upp
på denna sida. Vi kommer förmodligen att testa rullkams kittet i 2.4:an lite senare.
Sen att inte glömma bort, så finns det MoTeC insprutning också. :)
Juli 2009
Kamaxeln i Goldpower motorn har ett namn..
Highspeed´s GP9c.
Secrets
Lite av hemligheten i Highspeeds GoldPower motor är..
Att Weber 50 förgasarna trimmas! Om det inte finns
MoTeC insprutning monterat.
Låter kanske konstigt, men det är sant. Portning, svarvning, borra lite hål med lite flera små "hyss".
Nya halsringar svarvas med tänkandet bakom en restriktor till en DIV1/WRC turbo. Med resultatet.... Går gör gött sen. :)
Detta förgasar tänkande har provats fram i alla rally rallycross motorer på 2000talet, som Mr Highspeed har varit inblandad i att få ut max ur!
Så vi Opel freaks måste nog tacka Volvo lite för detta här. Hade inte Volvo funnits, så hade inte denna förgasar utveckling gjorts.
4-5timmars arbete går åt, att trimma en Weber förgasare.
____________________________________
Och ett avgassystem byggs enligt senaste konstens alla regler.
Ligger en del utprovning i detta kompletta avgassystem. Ett grenrör med med andra längder och diametrar än normalt.Och med ett sk; Kitcar design.
Ser rätt lika ut som andra rör, men det är dom små detaljerna som gör det.Lätt utbytbar bakre ljuddämpare med V-bands klämma,
för 2 st ingår i receptet. = lätt att byta ut en ny lite större på tävling, om decibellen spökar.
.....HighSpeed secrets om kamaxlar och ventilfjädrar.....
Har egna framtagna kamaxlar till 2.0 och 2.4an. Med kamlyft mellan 9.2-9.9mm som funkar ihop med org vipparm till 8800rpm, men måste
ha våra ventilfjädrar. Ventilfjädrarna vart ett stort problem när det börjades med "höglyftskammarna". Vart ventilsläpp för tidigt eller brustna vipparmar.
Det börjades redan 1993 med dessa höglyftande kamaxlar som görs i USA. Kamlyft något över 9 mm har Opel kollegorna börja sälja nu på 2000talet som en stor nyhet,
Allt man har att säga om det är, att den nyheten är iaf 10-15 år gammal för Highspeed. :) Problemen som kommer med höglyftande kamaxlar reddes ut under vintern 1993-94.
1997 börjades det att testa med rullkamaxlar, ventillyftaren har en kullager typ i botten som rullar mot kamaxeln. Inga nyheter alls på amerikanska V8or,
men till Opel2.0-2.4 var det inte så enkelt att sätta i. Löste detta med special rullvippor och rulllyftare från USA. Har några olika kamprofiler
mellan 16-17mm ventillyft! Skojar inte! 10,76-11,16mm lyfter kamaxlarna. 270kg fjädertryck. Går så in i .....bomben, men dyrt.
Ett rullkams kit kostar typ 18000kr och då ingår det 1st speciell rullkamaxel, 8st rulllyftare, 8st rullvippor,1st vipparmsgördel, 8st spec
dubbla ventilfjädrar, 8st titan ventilbrickor, 8st spec ventiler,16st 10graders knaster, 8 bronsstyrningar med montering.
Man behöver massproducera för att priset ska rasa ordentligt. Men en sån marknad finns inte för Opel motorn som
härstammar från 60talet, tyvärr. Men jag har konstruerat ett rullkamskonstruktion till Opel CIH
och testat i en 2liters motor ordentligt för eget intresse. Detta är häftigt! :)
Mer Highspeed talk om CIH Opel.
Opels std plåtvippor är må hända att det är skräp i mångas ögon. Vi använder oftast std vipporna och har tagit fram kamaxlar och ventilfjädrar som klarar
av att fungera ihop med std vippan med ventillyft från 13.2mm. Oftast så använder Highspeed kamaxlar med 13.85-14.3mm ventillyft i motorerna.
Ventillyftet är mätt på ventilen med indikatorklocka och sedan räknat på ventilspelet, 0.35 eller 0.50mm beroende på kamteknologi.
Ventillyft anges vid 0 ventilspel, som 99% av världens kamtillverkare gör. Våra kamaxlar görs i USA, England och Belgien.
Förr gjorde vi bara kamaxlarna i USA, men nu på 2000talet har vi också börjat göra dom i Europa.
Kitcar /GrA trimning
Opel Kitcar och GrA trimning.
Har det gjorts en del till Opel 16v, kadett/Astra motorn.
Framför allt Kitcar trimning är den senaste som det lades ner lite energi på i utvecklingen, runt 272-281 Hk vid 8400-8600rpm med ca 255-272 Nm vridmoment runt 5200-5400rpm.
Egen händigt byggt grenrör, egen design på kammar slipade i England, med herrejössess portning och koniska spjällhus med rakt insugningsrör och
MoTeC insprutning gjorde att Opel GSI motorn går så in i ...... bomben, varvtals regulatorn på 9400rpm känns som inget.
GrA rally motorn stryps av det lite dummt konstruerade insugningsröret och inloppsystemet. 215-225hk med ca 240nm vrid får man i dom motorerna..
Ett måste där är att man måste ägna mera tid på inloppssystemet än topplocksportningen. Värsta topplocksportningen blir bara sådär bra
om man inte jobbar så mycket man orkar med inloppsystemet. Ett par roliga kammar är förstås trevligt också...
Priset inkl moms varierar lite, beroroende på utförandet. Intresserad? Slå i så fall en signal.
Välkomna
Björn Ånvedh Highspeed racing.
Jonas Ökvist Piteå har fd: Kristian Gertssons Opel Corsa Kitcar 16V. Till sessongen 2010 har en ny avgas kamaxel tagits fram, monterats
mappats och provkörts till Ökvistens förtjusning. Efter testet så visade det sig att det var till publikens tjusning också! :)
Ett körbart register från 3-3500rpm till över 9000rpm gör den hysteriska Highspeed Corsan lite snällare att köra.
Kristian Gertsson 2liters Opel Corsa med 2liters Highspeed Kitcar motor, MoTeC M48 mm.
Maxa som bäst 281hk 272nm vridmoment. Börjar vakna strax innan 5000rpm
och vartalsregulatorn på 9400rpm går lätt i hela tiden. :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
....Highspeeds Opel Ascona kunder....
90tals nostalgi.
Denna blåa Ascona B framfördes av höga varvtals älskaren Anders Lindström Kristianstad Mk, åren 1995 och 1996 till mångas förtjusning.
Med MoTeC insprutningens varvtalsregulator på 8800rpm och Lindströms hårda "varvtals attacker" trodde folk att vi
renovera motorn stup i ett. Sanningen är att vi gjorde ingenting på 2 säsonger, inte ens justera
ventilspelet på std vipparmarna, Anders bytte bara olja efter varje tävling.
Hur många hästkrafter tro.... jo.. mer än ni kan ana. :)
Nostalgi bild på John Nilsson Hässleholm (tv) och en bild på Christer Holm Älvbygdens MK (th). Nilssons gula Ascona med förgasar motor lämna 133kw på Drivhjulen
med Highspeed kam och rullvippor, och Holms Highspeed rova med insprut lämna 136 kw på drivhjulen med Highspeed kam och plåtvippor.
Ett gammalt suddigt tidningsurklipp på Sune Jönsson Hässleholm och John Nilsson Hässleholm. Sune Jönssons motor var den första som byggdes med då nya Haltech E6
insprutningen medprogramebar tändning och bränsle. Highspeed motorn hade ett körbart register från 2500rpm till 8500rpm, med 138kw på drivhjulen.
Kung Sune körde ibland nere på 2500rpm vissa vägbyten på 2ans växel,och ville inte växla ner till 1an. Såg vid något tillfälle på test att hade
2200rpm och fullgas, så en mycket speciell men dyr motor byggdes till honom i början av nittitalet.
I Sunes bil installerade jag också en 5väx sellholm Volvo M47 dogbox , och byggde om framvagnen för bästa styrning och
vägegenskaper. En Volvo bakaxel med fjäderben och 4-länk byggde vi också på Sunes Opel Ascona B.
Kul med lite gammal trimnings nostalgi. Vad man gjorde förr.. :)
John Nilssons Ascona B var lite speciell den med.. John hade en Ascona 400 bakaxel med hjulupphängning(4-länken) och tillhörande 5växlad Getrag.