Mazda T16 Information
Välkomna hit!
till Mr HighSpeeds informations sida om
fritids sysslan, när tid finnes....

Teknisk data:
Mazda 323 4wd T16 1600cc 1987
Motorbyggare/mappare. Jag själv Björn Ånvedh Highspeed racing.
Motorns bottendel är byggt enl konstens alla regler med bla. Cp kolvar och h-profil vevstakar.
Topplock portat och byggd av mig. Special delar som rostfria ventiler, Bronsstyrningar, Ventilfjädrar som klarar upp till 13mm lyft,
Titanventilbrickor, mekaniska tryckare (Focus WRC), Kamaxlar med en blandning av Supercar/WRC tänkande. Många kamtester har det blivit.
Garrett turbon är en hybrid variant, byggd av GIK Turbo, men portad av mig. Det har varit mycket test och utprovning där med. Egen design av 34mm
restriktorn med erfarenheten från mest Supercars, men också WRC/GrA. Hks poppoff ventil, rör och laddluftkyl är special. 3"avgassystem med Hjs WRC katt.
Motec M800 elekronik med soft/hard antilag system med Egr-system, Launchcontrol. 4st bränsle spridare, 4st tändspolar, 4.5bar mapsensor,avgastemp,
avgas mottryck, olje/bränsletryck + dom normala givarna vattentemp, lufttemp, spjälläge.
Kort styrservo, Öhlins stötdämpare, största AP bromsarna, bromsvåg, Magnum stolar, 6-punkt sabelt bälten, ATL Fuelcell, 1095kg.
Känns lugn å fin att köra i höga hastigheter, Bilens personlighet är lite som en Evo7-9 att köra men bromsar och styr in bättre,
som typ Escort WRC:en. Jag har jobbat mkt mycket med väghållningen. Med andra ord så
kan man åka med max attack utan att få hicka med Mazdan.
Motoreffekten jag åkte sist var...
328hk med 542nm vridmoment vid 2,5bar turbotryck.
Men nu laddar vi 2.6kg. :)

....................................................................................
Mazda 1600cc motorn är en liten kul maskin.
Kör man på 3:ans växel och har 4-4500rpm och trampar gas i bott. Har man inte koll på ratten då, så
känns det som man blir "passagerare" en kort stund. Laddtrycket som bara "skickar till", upp till 2,5kg, känns häääftigt, :)
Den lilla rovan varvar duktigt också, man känner liksom en goo "kick" vid 6300-6400rpm när man åker i ss tempo, man kör för fullt alltså. :).
Har åkt igenom långa snabba kurvor i nästan 7000rpm (184km) på högsta växeln, och den sakkar inget. Känslomässigt varvtal
som man växlar vid är 7500-7700rpm, men man får snabba sig på 1an-2ans växel, för annars går regulatorn i för
lätt vid 8000rpm. Motorn är lite hetsig och har därmed körglädje, det tycker jag iaf! :)
Mazda 1600 är mycket lik andra motorer i konstruktionen. Mazda 1800 motorn är den såklart lik, men vad vill det säga för folk som
inte är Mazda kunniga. En annan inte helt främmande motor för folk är Opel GSI 16v motorn. Mazda 1600 motorn är väldigt
likt den (fast mindre i allting), man känner igen sig nästan överallt. En annan motor som Mazdan är väldigt lik, med något
större motordelar är Toyota Corolla WRC, inte helt okänd för folk. Jag vart lite paff över hur lika motorerna är,
speciellt när jag såg Corolla WRC motorn i delar. Fabrikerna måsta ha släkt som jobbar på alla ställen. :)

HIGHSPEED POWER
..........................................................
Tekniska bilder
Här visas det några ingående bilder på detta japanska stridstål. :)


En vanlig syn på Highspeed Mazdan är att.... den är upphissad i billyften, för att hitta mera prestanda....
Allt för att det ska bli mera bucklor på bilen, som ni ser på bilden till höger... :)


MoTeC är mmmmumma :) Pilotens vy.................... :)



Här mappas det lite eller mkt. :) Västa sortens bränsle tank. Trevlig vy för konkurenterna! :)



Full fart spar tid. Nya största bromsar behövs Brandsläckare i aluminium= lätt!
.................... Och här så visas det, lite mera ingående bilder ....................


En elektronisk EGR ventil som dagens wrc bilar har, gör så responsen blir het att köra men avgaserna blir kalla
och goa för turbon.. Bilden visar en annan modell av egr, men funktionen är den samma som på wrc
bilarna. Men man måste ha bra gnista också, i form av 4 st tändspolar som heter duga.



Garrett turbon på min maztis är stoor, till denna lilla motor. Mäter på tumstocken 5.5cm större diameter, än en Mitsu EVO7 turbo. Laddar gött
mos redan vid 4000rpm, flåsar på sjuukt gött upp till hela 2.6kg. När det klippet kommer så känns det ibland i vissa svängar
att man blir passagerare, ist för förare. :) Goare ös med goa hightech kammar, med WRC tänkande i..
.
.............................................................................................................................................................................



Mazda Evo9 växellåda färdig mixat ihop... Med startmotor och allt. Vi trodde från början att startmotorn kommer att ta i överallt,
men det gjorde det inte. Så det projektet vart ovanligt enkelt. :) Plåten mellan växellådan och blocket är Mazda orginal.



Här så ser ni till vänster den aktiva centerdiffen från Mitsubischi Evo9, med japanska Cusco`s (stålhus) framdiff monterad.. Ventilationen till "The Transfer" som den heter på evo språk,
är modifierad på höjden, och även flänsen framtill är snedfräst för att ge plats i bilen för Mazdan styrväxel som ligger "på" annars. Nu dras ventilationen upp till motorrummet
genom an-kopplingens anslutning. På bilden till höger så ser man inre drivhubbar fram. Dom monteras mellan drivaxeln som finns i Evo9:ans aktiva diff och
bilens drivaxel på varje sida fram. Dom 4 tänderna är till wheelspeed sensorn som den aktiva drivlinan behöver... Sitter en på varje hjul.



Mitsubischi Evo9 bakaxelklump sitter det på Mazdan med en diff från japanska Kaaz. Hela diffen är gjord i stål, även "höljet" är i stål. Så den diffen är nog
inte så lätt att "spränga". Kåpan bak på klumpen är från Mitsubischi Galant, och den är monterad upp&ner, för att passa i Mazdans fästen.
Drivhubbarna bak (bilden till höger) har inte ringarna med dom 4 tänderna till wheelspeed sensorn monterad än. Det kommer... :)
Mazda Teknisk utveckling
Här är första bilden/kurvan på Highspeed Mazdans "inte symetriska" avgas kamaxel.
Detta är senaste WRC tänkande, så vi pratar dagens tänkande!
Ska bli kul och se hur dagens tänkande funkar i gårdagens motor från 1987. :)

Det japanska stridsstålet ska bli snabbare.. :)
Durationerna och exakta ventillyftet fick inte plats på bilden till höger... Jag är sååååå lessen. (hehe)
På vänster sida så ser ni 2 kurvor, en blå och en röd. Den röda linjen visar mastern/kamaxel nocken
var symetrisk och den blå visar den "extra" durationen på uppningssidan.
Alltså en oliksidig kam. :)
Nu när man printar ut kurvan på detta sättet, så kan man visa lite hur detta är tänkt.
Kul grej till är att mastern kan vändas i produktionen. Öppning av ventilen
blir stängning ist, så har man 2 olika kammar att testa.
Jultomten kom till Mazda garaget i år igen...

Volvokardan i bak, Volvo kardan i mitten, Mitsubichi evo9 i fram.. En evo9 bakaxel klump med tillhörande activ diff i fram,
därför blir det en sån här blandning, i en Mazda VRC.
Här på bilderna är Mazda "Highspeed motorn" med Mitsubichi Evo 9 växellådan, tillsammans
med activa diffen som ska in i bilen för första gången...

De där med kardanstång blir ett ämne för sig. En del Evo9 kardanstång tillsammans med 2st delar Volvo 740/940 kardanstänger, blir en VRC kardan. :)
Jag har klurat mycket på detta här, och så här får det bli! Amen... När jag gör första asfalts starten så ger det sig om
jag blev bönhörd. :) Volvo 940 och Mitsu evo9 stänger i en starker Mazda 1600...kan det gå..? :)
.......................................................................................
Dessa 9 olika avgaskamaxlar har jag testat hittills...+ 18 st till








Sista avgaskamaxeln i lite närmare bild.
Har testat kamaxlar mellan 7.7-11.75 i ventillyft.
Men dom bästa kamaxlarna sitter här!

Med uppningstider så man blir nästan mörkrädd..
Men vi får se vad dom nya kammarna säger sen... :)

Något som jag också arbetar med är elektronisk EGR ventil (till vänster) och EGR anslutningen på grenröret (till höger).
Detta är systemet som jag ska börja att använda iaf, vi får se vad som blir upgrade nr 2 sen. :)
Vi har användt EGR-system i Supercars förut (nu är det förbjudet), men denna ventil och
rördiametrar är mera anpassade för en rallymotor med 34mm restriktor.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::