Lite "hemliga" skriverier om hästkrafter, visa bromsdiagram etc.. Som brukar vara ett hett "pojksnacks" ämne. _____________________________________________ |
|
...Secret files... ::::::::::2016:::::::::: Långa trattar ska man ha... eller? Visst ser det lite frääänt ut... Färgen på Opel Gold Power motorn är cooool.. :) Vad gör man, för att det ska matcha färgen...(hehe) Jooo männn viisssst... Svartet är enkelt.... Man gör så gott man kan.. För att ge föraren mkt hästkrafter :)
Lite Gammal Opel Secrets Opel CIH godis.. som blivigt ännu godare.. :)
En Evo 8 topplock ligger i filbåset Som ska göras till Timeattack banracing motor.. Ska lämna 750hk när roterande filen har sluntit färdigt.. :)
Kan man trimma ner bränsle förbrukningen i en gammal Volvo V70 från 2000?? Japp.. ! :) Tog ett, av dom här 3 olika Volvo 5cyl grenrören... och byggde om det. Satte det i min egna V70... Vipsss ... så sjönk bränsle förbrukningen med 1.45dl/mil. Kommer nästan till Göteborg som bonus nu, när tanken borde ha varigt tom Se att den helt klart starkare på låga varv är ett stort + också.. Det kändes mkt bra när biltransporten hängdes på i bak... Lite basik trimnings tänkande, gjorde susen.. :) :) Ps. Vilket grenrör gick ja ut ifrån då?? (Secret).. hehe DS.
Kan ni tänka er att en motor från "gamla goda tiden" Med lite nya 2010tals hokkus pokkus uppdateringar kan slå ut alla vassaste GrH bilar vi har ..idag!! När det gäller max hästkrafter... :) Spelar roll om det är en Volvo 940 Evo me modernt sprut. Så dänger detta forntidsminne till dom alla! Frääänt. :) Må hända att Opel Ascona 400 motorn har 16 ventiler, och 2.4 liter. Men den har weber 50 förgasare. Och toppeffekten är vid 7900rpm, och den lämnar med råge en bete över 300kusar. :) Tänk på att motorn härstammar från 1981. :)Tänk om man utvecklat den här motorn lika mkt som Volvon.. i alla år.. då ni!.. då jev..... :) :)
Står på kö...Det gör sånna här fina toppar/motorer i trimnings verkstan.. Renovering/trimning gör göör gött för Ööööset. :) Lite annat tänkande på grenröret gör att livet leker..
Porta Förgasare jaa... Det är en cool sak man kan göra, ist för att läga ner en massa pengar på mikunissssar.. :)
En liten handpåläggning är inte fel... På denna inte helt okända motortyp.. Flera hundra sånna här motorer har varigt i händera på Mr Highspeed genom åren.. Vill du bli en vinnare du ocksååå.. Steg 1 är rätt enkelt.. ring! och beställ tid. :)
Trimma förgasare... kan man det?? Jodå.. +2-7hk går rätt lätt att porta ur förgasarna.. 11hk är rekordet på en "urstädning" i Dellorto eller Weber 45-48mm eller 50mm.. men hur är det möjligt...? Joo... Om ni fundrar lite, och jag säger så här. Man portar topplocket juh och insugningsrören.. Men luften går väl genom förgasaren också....Eller?? :) 1+1+1=3 .. Och 1+1 blir bara 2. Enkel mattematik... :)
I en jämn ström... eller rättare sagt, i ökande jämn ström.. kommer dom till Highspeed racing.. För att låta Mr Highspeed "Magic fingers" fingra lite på denna underbara skapelse för många Volvo älskare. Volvo B230 Evo får många att höja på ögonbrynen.. Och efter lite uppdatering av Mr Highspeed så blir måånga helt lyyriska.. :) Tack för visat förtroende,
Jimmy Olsson med sin Volvo 940 GrH... Skruvar febrilt.... i hopp om att ska hitta många sekunder på fröken Corolla...? Eller värmer han händerna på Guldmotorn som Banck har smidet ihop...? :) Denna kväll... så var det en härlig stämning i bromsrummet , när Mr HighSpeed lät Banck spisen värmmma på ordentligt, på dom hööga effektuttagen . :) Samtidigt så smiddes det nya planer på, att få Jimmy Olssons 940 EVO dräpare att bli ännu manligare... :) Stay Tuned!
Med tanke på resultaten så kan man juuu.. undra om det är torsk i soppan, ist för soppa torsk... Flera soppa tester har det blivigt, med tanke på att första testets resultat, gjorde att det blev flera tester. Framför allt på olika motor typer. Nu börjar man få lite pejl. Med tanke på hur mkt hästkrafter det skiljer så kan man undra om det är torsk i soppan...
Njäää... Soppatest! Nu när sommarn nalkas... Och alla är hästkrafts kåta... Soppa tester mellan olika bensin sorter bromsas... BDG Escorten på bilden är Nr1 som testas.. och resultatet är.... roligt :) Mera tester ska köras, på olika trimnings utförande och bilmärken... För nu är ja trött på att inte veta exakt. Meen snart vet jag det... :) Stay tuned! Ps.. Hur många hk ger mannen (Mr Secret) på bilden?? Jag vet!! (hehe). ds
En Cool WRC rallybil som kom ut i skogarna 2011.. WRC Ford tävlar i rally VM med den.. Sååå... Vad har Latvala,Solberg och Mr HighSpeed gemensamt? Alla 3 gillar Ford Fiesta WRC... Motorn är i Superflow motorbromsbänken, för att trimmas till, enl: Supercar reglementet med bla 45mm restriktor. Och allt annat som hör till, för att få bilen att gå som hel.... men det tar sin tid. Detta utländska Supercar EM team är nr 26 för Mr HighSpeed sen 1996, så vi pratar inte nyheter precis. Måånga motorer och 1000tals timmar har det blivigt, så vi pratar mkt mkt erfarenhet ist... :) Stay tuned! Sånt här äää cooolt åå frääänt :)
Något som har blivigt bättre är Telefontiden, som händer mellan 14.00-17.00 Pga mkt hög arbetsbelastning så ber jag er vänligen att ringa på telefontiden, Och det har blivigt bättre för om det ska vara "dygnet runt jour" så kan man ställa sig frågan.... När ska jag jobba?? För ska det pratas i telefonen så blir inget gjort, och blir det inget gjort.. så kan ja inte få levererat motorer eller andra arbeten, enkel mattematik. Så jag tackar och bugar för hjälpen... :)
Ny data designad kamaxel till Volvo GrH är på ingång, rättare sagt nr 2 kommer nu. En helt ny data beräknings master, som det heter när man gör en kam... Då döps den till ett PL nummer, innan mastern får ett master nummer. Så denna kam på bilden är näst senaste kamaxeln som är data beräknad till Volvo GrH 531 topp år 2013. En kam med 15mm+ i lyft, med duration så man blir mörkrädd... Allt för ljudets skull,.. hehe Jag har alltid gjort lite nya kamdesigner och testat genom åren. Allt för att hitta hästkrafter och gött ljud i motorn. Ja ska avslöja en hemlis nu... Många kammar går i sopbingen, efter test. Det är inte lätt och hitta hk alla gånger.
Svetsa är bra när man kanske ska laga något.. eller rent utav trimma lite till.... Ingen hemlighet att svetsa ger hästkrafter... Hemligheten är hur det ser ut efter man har portat ex antal timmar... (hehe) och flyttat tändstiftet, och satt i "rätt" ventiler..
Telefontiden är en bra grej, som händer mellan 14.00-17.00 Pga mkt hög arbetsbelastning så ber jag er vänligen att ringa på telefontiden, för om det ska vara "dygnet runt jour" så kan man ställa sig frågan.... När ska jag jobba?? För ska det pratas i telefonen så blir inget gjort, och blir det inget gjort så kan ja inte få levererat motorer eller andra arbeten, enkel mattematik Och med facit i näven så rings det lite på telefontiden.
Mäste Mästarens val av tändstift.. När ja skruva ur och titta vad för tändstift Sveriges mäste rally mästare åker med. Champion QC57 är ett gammalt hederligt stift som Mats Jonsson och Michael Jernberg skördat många Sm Guld med, genom åren. Jernberg har också många EM rallycross deltävlings segrar och totala 2:dra och 3:je placeringar i sitt bagage. Med alla kunderna jag har i Em cirkusen så pratar man 100talet EM deltävlings segrar genom åren , med detta helt okey tändstift. Så det är bara till att lyfta på hatten för tändstiftet som vart svensk mästare i rally många ggr. :)
Mats Jonssons Ford Escort WRC motor sitter i Superflow motorbromsbänken... WRC trimning inför sommar sessongen Framför allt så är det att hitta så mkt Hk som möjligt runt 5500-6000rpm, för att få Forden att gå fortare rakt fram. Och att behålla bottendraget som finns redan... eller helst förbättra det också. Med andra ord. Jag måste tänka på det också.. :) Fick ngt mer att tänka på me...Efter första bromsningen med den motorn Mats vunnit SM guld med , så sa ja bara...OJ!!. Jag ska trimma ngt som slog bromsbänks rekordet med 3 hk direkt hmmmm... Jag har vare i liknande sitsar förr.... så jag är luuuugn... :) (fast då i EM toppen i rallycross)
Vad gör man inte för att få mera hästkrafter 1..!?! Om man tycker det är för lite matrial och fila i en Volvo 531 topp,så kan man juh alltid lägga dit lite mera med svetsen.. Så man ser till att ha mkt arbete, med portningsfilen sen.. Inga bekymmer att få timmarna att gååå.. efter en sån operation.. Man kan se lite "hemlig" utveckling åsså på bilden... hehe. Men igentligen är den inte så hemligt, för ni kan se det på bilden.. :)
22 SM Guld Hänt många roliga saker i sommar och höst 2011... En av dom är att, under samma vecka inför Midnattssolsrallyt, så jobbade Mr HighSpeed mycket med 3 snabba speciella BDG Escorter, med HighSpeeds exklusiva dekal på. ....... Räknar man ihop ....... Mats Jonssons, Kenneth Bäcklunds och Staffan Bergdahls SM Guld, så blir dom 22st tillsammans. Lite cooolt.. :)
Full fart med en evo... Jätte skoj jobb man har... :)
Det värst av det värsta, är inte värst nog.. Vad gör Mr HighSpeed då?? Ett speciellt stålsvänghjul Highspeed version har gjorts, av dom redan lätta svänghjulen i stål,med integrerad kuggkrans. I detta fallet till Volvo B230 Varför...? Joo.. För att bli värst av dom värsta.
Ger nya blommor i fönstret hästkrafter?? Det kan man undra..... Så jag vart tvungen att testa det.... Resultatet?.... Hehe... :)
Med dom här sk: air injectors, som det heter på engelska Så öppnar man och stänger wastegaten på en wrc bil.. På så sätt kan man ha lite "låg" förspänning på wastegate fjädern, och ändå få mkt laddtryck i botten och kan då öppna wastegaten lite extra, på höga varv för att få bort avgasmottrycket. Ser ut som bränsle spridare, men det är "luft" spridare faktiskt. Bra grejer, så därför har jag det på min Mazda 1600 1987. :) |
|
När något uppdateras här, så kommer det aldrig att visas i nyheter pga, då är det inte secret! Den som är "nyfiken" måste... leta sig hit varje gång. :) ____________________________________________ Spjällaxel.. Vad är det för något?? Jaaa.. Det kan man fråga sig.. Det behövs inte här iaf.. :) Lite cooolt, ååå lite mer effekt =Fräänt :)
Kan man ha nytänkande i gammaltänkande..?? Ja visst kan man ha det! I detta fallet så är det ventilfjädrar som satts i... I en gammal Opel CIH. En ventil fjäder som är till WRC och kitcar motorer. 34,5 mm inspännings mått gör att man får ha tjocka underläggs brickor... Men vad gör det, när man sparar 44 gram mot gammeltänkande. :) Med samma tryck i kg... och fixar 15mm ventillyft. Frääänt sa ni veta... Sånt här värmer en trimmares hjärta, snudd på porr.. :)
Coola spjällhus För den kräsne... Som endast som vill ha det godaste.. Med dessa spjällhus setuppen så har vi börjat närma oss 288 hk i Volvo GrH med 531 topp..
En frääscher kolv För högprestanda motorer... Har lådvis med kolvissar... så det är bara till att handla hästkrafter... :)
Kan man trimma en vevaxel? Jooovisst kan man det.... Föör går motorn värre efteråt... så hör väl det då till motortrimning.. En svarv är då bra till att öka prestandan på tävlingsmotorn.. Då trimmar vi vidare dåå... :) Enkelt... (hehe)
Ibland så sätter man i en Värsting kam i kamdoktorn... För att se om det är en Värsting kamaxel... I detta fallet är det till en Volvo från södern... Ventillyftet är några 10000mm från 14.7mm.. Joo.. sant. Kamdoktorn är mkt exakt.. mäter i 10tusen delar... Vad är en kamdoktor?.. Jo det är en liten bromsbänk för just bara kamaxeln. Man sätter i den... nollar, och sen vrider man runt. Viipss så vet man allt om kammen.. Fiffigt vah?!? :)
Hur kan man klara av, och köra av vipparms bulten i topplocket på en Opel CIH motor.... och orginal plåt vippa fortfarande är hel??? Det kan man fråga sig.... 3ggr har det hänt nu :( Bulten till vänster är en som gått av. Bulten i mitten är en Opel org std... hel :) Bulten till höger är en ny special tillverkad, och som inte är konad, dvs den är rak å fin.. så kupolbrickan inte glappar, + lite andra finnesser som är inlagda i nya designen... men vad säger jag inte.. :)
Vad gör Mange mannen?? Detta fenomen har gjorts en gång tidigare i en 940 GrH, och då fick Tom Carlsson som åsså jagar livet ur sin 940.. Göra på samma sätt som Mange gör häär. :) Jagar han bort ohyran i bilen sin...Eller ändrar han på ngt troo... Hur som helst gick bilen fortare efteråt... Eller vad gör man om en 940 inte är tillräckligt stor innuti..?Joo... man gör den större.. :) Eller vad tror ni?...
Volvo Evo motorer på kö... För uppdateringar... Sånt gillas av många ,när Mr Highspeed gör det han tycker man ska göra... och hur han gör det... spelar nada roll.. Bara det går utåååhelv.... Enkelt va?!?.. :) Jag tycker det är rätt enkelt att trimma... Man ser helt enkelt till att den gåår jevl..i..helv... Skjorta saa stå rätt uut!! Så enkelt ere...(hehe)
Eklund trimmar på ett lurigt sätt här. Med sågens hjälp.....och Mr Highspeeds tänkande, så hittades det en je..... massa vrid. Så mkt så ögonbrynen höjde sig.... Tom svackor försvann, svacka nr 2 som kan finnas på många Saabisar försvann och svackis nr1 var mkt mindre. Att sen toppeffekten öka 8.5 hk vart en bra bonus. Nytt bänkrekord vart resultatet av detta :)
Är special trattar bra?? Det vet väl alla att special är bra... Men man kan undra lite...När man tangerar bänkrekordet, och får ett jössessss så bra mellan register med dom här special trattarna.. Ibland är special special mkt braaa... :) Och det får trimmarn i sig att börja fundera... typ... Va faaa... hände nuu.. (hihi)
Njääää.... Soppatest igen.. Tävlings året 2012.... kräver att man tar ut dom sista hästkrafterna i Saab rallycross Klass 4 motorn... Och då måste man kolla läget vilken bensin man ska köra på.. Vilken bensin ska man köra på då? Det vet ägaren , Mr HighSpeed och den hemliga motortrimmaren på bilden... :) Hur vart resultatet då??... bänk rekord såklart... Vad annars.. Ni vet väl att.. (hehe) Juh fler kockar desto bättre soppa. :)
Dekaltrimmad Ford Escort WRC 2012 Ibland får vissa utvalda bilar, HighSpeeds exklusiva dekal påklistrad... Det betyder extra mkt hästkrafter. Mr HighSpeeds "magic fingers" har vare framme och trollat lite extra... I detta fallet så har det trimmats fram mera hk i Mats Jonssons WRC motor Så visst kan man dekaltrimma en tävlings bil. :)
Det förflutna kommer tillbaka, till nutid... Ett topplock till en gammal Opel cih, som jag gjorde 1989 dök upp här. Lite renovering med nya styrningar och ventiler vart på schemat. Lite kul med nostalgi, för det är 2010 tal nu juh.
Coola saker det finns på senare års WRC.. Den här prylen är en av dom... Vad är det för ngt? Jooo... En EGR ventil till respons systemet. Men igentligen borde det heta AGR ventil... Varför?.. Jo AGR= air gas recycling, och det är precis vad det är.. Man "föser" in en massa goo luft i grenröret före turbon (bypasar från insugnings sidan). Man låter inte all luft gå igenom motorn,som på lite äldre och/eller normala responssystem. Lite enkelt sagt.. Så kan man fick parkera med 1 kg laddtryck utan att det smäller så mkt, snarare mullrar lite.. Utan att turbo och avgassystem blir varmt, med dennna exklusiva elektroniskt styrda ventil. Motorn har högre avgastemp på full gas accerlation rakt fram,än när man släpper av gasen och "fickparkerar!" med minimum 1 kg boooooost.. Motorn blir och är mmmmkt rapp.. Fräääänt sa ni veta :)
..WRC verktyg.. Finns det sånt??.. Man kan kalla verktygen vad man vill.. Och dom behövs när man byter kamaxlarna i en Ford WRC motor.. Varför använder Mr HighSpeed tjocka bladmått och något som liknar en sug eller en tryck pump??? Eller är det inte deee.... Hmmm. Det är Mmmmmmycket secret.. (hehe) Mr HighSpeed har bytt kamaxlarna 11gånger nu i skrivandets stund, och det går framåt.. :)
Trimma Ford WRC motor så det kan hjälpa till,att åka lite fortare är på schemat.. I skrivandets stund före jul, så har jag hittat några hästkrafter och bottendrag, på bilden visas det kambyte nr9. Och det är inte slut med det än. Det sitter juh.... 2 kamaxlar som man kan montera i, i olika kombinationer med varann + all annan trimning. Avgassystem portning turbo restriktor, luftfilter rör, turbo rör... mm ..mm Vad som reds ut lite nu i början är vilka av mina kamaxlar och i komination med varann... Klåår Ford motorsports WRC kamaxlar som sitter i motorn från början. Med all den erfarenheten jag har sen 1996 med DIV1/Supercar trimning i 1000tals arbets timmar, hjälper mig mkt här. Mina rallycross kamaxlar testas och 2 nya databeräknade kammmar körs också. Jag vet redan nu lite vart det barkar hään.. :) Stay tuned!! Detta är fräänt :)
2 nya kamaxlar har funderats ut och databeräknats fram till Ford Cosworth WRC och Supercar Något som smakar gott i munnen och hjärnan :)
Vad gör man för att få mera hästkrafter 2..?!? Jooo.... Man planar toppen så den blir 16mm lägre på halva toppen,sen planar man 4 mm extra mellan 1:ans och 2:ans cylindrar... Varför gör man det? Det är hemligt... :) Och varför är mkt hemligt och secret?Enkelt.. Jag vill inte svara, men ja måste ändå säga ngt för att vara trevlig. :) Kan planingen bero på en sån enkel sak... som att hitta mera hk?? Eller??.. Jaa fundra nii.. :)
Lite grenrörstester är körda på en stoor volvo motor Efter det så vet man mer om vad som är bra och bättre... :) Rostfria grenrör är inte alltid det bästa. Handgjord är välgjort som det sägs...
Cosworth WRC vevstake.. Lite frään vevstake sitter i denna WRC motor. För att det ska hålla, och ändå vara lätt samtidigt. Kolv designen är så hemlig så den syns inte på fotot... :) Och vad för WRC motor sitter denna vevstake i ??. Njaaa.... Det är ännu hemligare.. (hehe) Kul när det är WRC på schemat i verkstan.
En Cittra WRC rallybil Har den en frään motor..? Jooo... det har den... Titta åååå njuuut... :) Många goaaa lösningar på.... allting :) Man kan undra va dom tänkt på, ang elfläktarna.. Men dom har säkert tänkt till där mee.. En sån enkel sak kan man juh alltid fundera på ... ööööööh... lite eller faktiskt rätt mkt :)
En gammel hederlig dekal från 1800 talets slut som sitter i en gammel Opel.... hehe Njaaa... haha. Snarare från 1991-1992. Då spreds det ut sånna här härliga gamla dekaler... På 21år.... har det blivigt några tusen dekaler utspridda omring i värlaa. En anner får la lyfte på hatten, åå takke för intresset.. :)
Värsta kolven... Fick in en laddning CP:s värsta kolvar till Volvo igen..... För att läggas på hyllan med dom andra 100talet kolvar som redan finns där. Allt för servicen, och det finns kollegor i branchen som vill vara med och tjäna mycket... Ja vadå???........ Prestanda så klart.. eller? (hehe)
Ford SuperCar motor är fräänt...eller?!? Ännu fräänare är att i Superflow bromsbänken tygla detta vridmoment, om ni ser i den blåa rutan till höger. Och sen ha ett turbo tryck som skenar hela tiden.. :) detta är riktigt frääänt och as coooooolt :) Och att sen på höga motorvarv se effekter runt 580hk... Manligt med en turbo restriktor på 45mm. Har bromsat Supercar motorer i många år nu.. Och alla tusentals timmar, har gett mig ett och annat grått hår..
|