WRC1. Ford Escort WRC motortrimning på schemat i ex antal veckor, i Superflow motorbromsbänken
Framför allt så är det att hitta så mkt Hk som möjligt runt 5500-6000rpm, för att få Forden att gå fortare rakt fram. Och att behålla bottendraget som finns redan... eller helst förbättra det också. Efter första bromsningen med den motorn, så sa ja bara...OJ!!. Jag ska trimma ngt som slog bromsbänks rekordet med 3 hk direkt hmmmm... Jag har vare i liknande sitsar förr.... så jag är luuuugn... :) (fast då i EM toppen i rallycross)
WRC3 Flera byten av insugnings och avgas kammar har det blivigt. Allt för att hitta hk i Escort WRC motorn. Jag säger bara en sak.... Tur det finns en så bra uppfinning som helicoil gängor, så man kan reparera gamla Fåårdarrrr..... Har man skruvat några tusen timmar i bromsbänken, sen mitt nittital.. så vet man:) 2 bra saker med att byta måånga kamaxlar i en WRC Escort... Är att man lär sig att skruva med förbundna ögon...(som det känns) och man kanske hittar en hög med Hästkrafter åsså. :) Gradskiva och kamdoktor är en bra grej mee...
WRC5 En turbo kan man göra mkt med... Här finns det elektronik och en turbo skymtar till också på bilden. Turbon tog isär och portades i omgångar, med att man drog lite repor i bromsbänken och kolla effektuttaget efter varje gång....Sen så gjorde man d om igen..... och igen i baby steps,Försiktigt försiktigt mkt försiktigt.det är lätt att "porta bort sig" när man ligger nära gränsen, och då blir bottendraget i motorn lidande. Aggresiv portning av turbon är bra. Men under kontrollerade former, så är det ännu bättre :) Vart stoor skillnad faktiskt... Låter som hemmmst stooor skillnad va??.. Typ som 50hk eller 100hk skillnad.. Nja.. Så är det inte i denna världen med 34mm restriktor trimning. Överlägset är snarare 7-8hk. Och jätte bra, är 3-5hk..
GrH Volvo B230 2.3 tester För skoj skull så kan man juh alltid testa några olika kollektor typer. Är det någon skillnad i Hästkrafterna och vridmomentet. Mer än man ana. Speciellt i denna lite snälla std motor... Nu är det dags för några "home made" grenrör med Kitcar style, som Mr Highspeed har gjort, och ska testas.
Rally ApK Volvo B20 Maj 2011 1. Kitcar tänkande... Kan man ha det i en gammal B20? Under vintern 2010-2011 så har det körts en del tester i Superflow motorbromsbänken. Vi har kört rätt mkt prov på sånt som man normalt inte testar i en Volvo B20 motor. Något som ni kan få en föraning av när ni tittar noga på bilden. Men vi snackar inte om något så enkelt som kaminställning! (hehe)
3. En annorlunda Volvo B20 motor.. Hur kommer detta att bli när man lägger ner lite tid på utprovningen... Av exempel: ..... allting! :) Motoreffekten hänger med myyyycket bra över 8000rpm ocksåå..:) Hur känns motorn att köra?.... Jooo varvräknar nålen går lika lätt förbi 7500-8000rpm... som 5500rpm. :) |
|
WRC2. Trimma en WRC motor så det kan hjälpa, att åka lite fortare är väl inte så svårt. Eller?!? Byte avgaskamaxel igen å igenn.. igen åååå åter igen. :) Efter några veckor så har jag hittat några hästkrafter och bottendrag, på bilden visas det kambyte nr9. Och det är inte slut med det än. Det sitter juh....2 kamaxlar som man kan montera i, i olika kombinationer med varann + all annan trimning. Avgassystem portning turbo restriktor, luftfilter rör, turbo rör... mm ..mm Vad som reds ut lite nu i början är vilka av mina kamaxlar och i komination med varann... Klåår Ford motorsports WRC kamaxlar som sitter i motorn.+ turbohus portningar, avgassystems designer och ljuddämpare, turborör mm mm Med all den erfarenheten jag har sen 1996 med DIV1/Supercar rallycross trimning i 1000tals arbets timmar, hjälper mig mkt här. Men Mr HighSpeed måste ändå tänka, för WRC rallymotorn har 34mm restriktor när rallycross värstingarna har 45mm. Det skiljer en del på tänkandet iaf. Mina rallycross kamaxlar testas och 2 nya databeräknade kammmar körs också. Stay tuned!! Detta är fräänt :
WRC4 Nu har det retts ut vilka kammisar med inställningar som Som Ford WRC motorn ska ha .. iaf till att börja med.. :) För under denna resas gång har nya "uppenbarelser" döket upp i skallen på mig.. 12 st olika kamaxlar i olika kombinationer har det bromsats fram, och referens tester ocksåå.. för ibland tror man inte sina ögon hur mkt Hk som dök fram från ngt "gömställe". Ibland gnuggar man ögonen liksom, och säger till sig själv... Va i helv.... hände nu... Detta ska inte ge hästkrafter, men det gjorde det. Så får man göra ett typ av referens test. så man vet vart man står. Eller rent utav... Va i helv.... hände nu.. Detta ska inte bli så dåligt, eller?? så får man göra referens test, så vet man sen... Referenstester är ett måste ibland, för utveckling av Hästkrafterna kan ta många dagar. I detta fallet 5 veckor som ja mer eller mindre har jobbat varje dag med. och då hinner det kanske bli en annan årstid, iaf så ändrar sig vädret mkt.
WRC6 Här i skrivandets stund så hade det körts upp 100liter räser bensin När man kör rallycross Supercar/DIV1 motorer så är jag van att tanka i några kubik räserbensin, så tanka 100liter när man utvecklar en motor...Känns ööö lite :) På bilden har just... olika räser bensiner testats... Drog ett par repor med vanlig V-power med, för skoj skull. Resultatet... (secret) Jag vet! :) Strax innan där så vart turbo portningar i olika steg, Jev.... skruvande, turbo av isär portning ihop ååå sen på. testa vad som hände, hålla koll på vrid hk å pickup på turbotrycket. och när det händer och hur mkt. Simulera olika växlar i WRC bilen. Låter lurigt va?.. :)
All data analyseras noga, och hjärncellerna får sen bearbeta informationen. :) Som i sin tur påverkar nästa test...
2. Och B20 partyt börjar med 190.3 hk I början på december 2010 så var det strax över 190hk i gjutjärns spisen, och då var det rekord. Normalt så kommer inte B20 ApK motorerna över 187hk av alla som är bromsade Det ska köras fler tester på denna gamla snurra, bla olika kammar, förgasare etc. Hemma gjorda grenrör kontra gammalt beprövat.+ en hel del "finlir" så att säga..
4. Bildbeviset!! Mr HighSpeeds första Volvo B20 trimning slog väl ut... Lite nytänkande och en dos kitcar tänkande på vissa grejer, slog så väl ut.. Denna ApK motor får det flesta andra ApK motorer att se lite "bleka" ut. Och Mr HighSpeed har inte ens börjat trimma motorn än... Bara satt ihop något efter konstens regler.. Detta är ApK motor nr1. |