.... Highspeed racing is ....
...Authorised MoTeC dealer...
..... since 1994 .....
MoTeC har insprutnings/dashloggers systemet för er som vill ha något "extra".
Motec har aldrig varit billigt, men som många säger, man får vad man betalar för. MoTeC systemen har tagit
upp en stor bit i företagat i många år med bromsning/mappning installationer i bil med tester i skogen och på banorna.
Stora biten är rallycross Supercars (DIV1) som det har levererat färdiga produkter till. Mappat å klart i rallycrossbilen, till 24 DIV1 teams motorer
genom åren.Andra stora biten är alla rallycross 2wd, autocross och rally så som 4wd WRC, GrA, GrN och 2wd Kitcars, GrA, GrN och Racing mm.
Ett ex antal GrH rallybilar går med MoTeC system under huven. 18 år med MoTeC sätter sina spår på banorna och i skogen.
Alla MoTeC systemen är enkelt uppgraderingsbara, gäller software versioner och uppgraderings koder, alltså inga chipbyten eller dylikt.
Mycket information finns på MoTeC´s hemsida, men på engelska. Man kan skriva mycket om MoTeC systemen eftersom dom klarar
av att styra 99% av marknadens motorer. Om ni känner att läsa på engelska är svårt, eller att det snurrar i skallen, så
rekomenderar vi att ni tar kontakt med oss om frågorna ni har om just eran bil/motor angående
exempel, vilket MoTeC system kan vara bäst för er.
Priserna är cirka priser inkl moms.
Det aktuella priset kan variera något, pga valutakursen för pundet åker jojo
upp och ner. Det exakta dagspriset för produkten fastställs vid order.
Mer detaljerad information än vad som skrivs här på sidan, så kan
ni länka här till MoTeC huvudkontor i Australien,
eller klicka på någon av bilderna överst.
MoTeC M4
Är det vanligaste systemet man sätter på en sug eller överladdad 4cyl motor. Många GrH bilar går med MoTeC M4 och 2wd GrN har det också monterats M4 på genom åren.
Har man en överladdad 4 cyl motor så brukar vi använda dom större systemen normalt, för M4an har inte så många in och utgångar som man kanske vill ha på en turbo
motor exempelvis. Man får en 4cyl turbomotor att gå utan extra finesser. En normal setup på en sugmotor är 4st bränslespridare som jobbar fullt sequentiellt, dubbel
tändspole(wastespark), barometer, elfläkt och bränslepumpsstyrning, varvräknar utgång,och förstås dom vanliga givarna lufttemp, vattentemp, spjälläge
och ref och sync signaler. Det är ref från vevaxeln som refererar varvtalet, sync från kam eller fördelaren som synkar boxen så att den vet att cyl 1
är tändning och inte cyl 4 el tvärtom. Uppgraderingsbar för advanced tuning, bredbandslamda, logging 512kb, telemetri.
Efter MoTeC boxarnas presentation finns en jämnförelsetabell med lite teknisk data.
Pris: MoTeC M4 STD 3dfis ECU 9500kr inkl moms.
MoTeC M4 PRO 3dfisa ECU. Ring och fråga
Pris uppgraderingar: Ring och fråga. Advanced tuning/512Kb logging,
singel bredbands lamda support(kräver Adv-tuning/logging),
telemetri, remote logging (kräver telemetri).
Nyhet Nov 2010
MoTeC M84
MoTeC M84
MoTeC M84, som är efterträdaren till MoTeCs gamla trotjänare M48. Man kan också säga att M84:an är lillebror till M800, då den använder
sig av M800:ans teknologi. 8 st bränslespridare, 6st tändutgångar, 8st analoga ingångar, 3st analoga temp ingångar, 3st switched
AT ingångar,2st lamda ingångar, 4st digitala ingångar, intern temp sensor, 8st aux utgångar och 512KB logging.
En "höjdar box" som innehåller single lamda och 512KB logging som standard.
I advanced tuning upgrade så ingår Antilag, Sec injection (hi/lo),
Gear change ign cut, traction control.
Pris: Ring och fråga
Pris uppgraderingar: Ring och fråga.Antilag, Dual lamda,
Advanced tuning, Sec injection (hi/lo),
Gear change ign cut, Traction control.
Ni kan klicka här för mer information
MoTeC M400
Är ett fränt insprutningssystem som man kan montera på en 4cyl sug eller överladdad motor. 4 bränslespridare fullt sequentiellt, klarar 4 tändspolar utan att låsa upp utgångar
för andra finesser. M400an har så många in och utgångar så man får ligga i lite för att kunna utnyttja alla. Bränsle och oljetryck, oljetemp, avgastemp, mottryck turbo,
hastighetssensor, Soft/hard ALS, Egr system till ALS, traction och launch control, full trottle gear shift, pit speed limiting mm mm.
Kan göra mycket mer än vad som skrevs här.Rolig box till vettiga pengar. Uppgraderingsbar för bredbands lamda,
logging 512kb, lamda, DBW (drive by wire), camshaft control, pro analysis.
Efter MoTeC boxarnas presentation finns en jämnförelsetabell med lite teknisk data.
Pris: Ring och fråga
Pris uppgraderingar: Ring och fråga. Advanced tuning,
512Kb logging. singel bredbands lamda support,
DBW , camshaft control, pro analysis.
MoTeC M600
Är systemet man monterar på en 5cyl eller en 6cyl motor, för den boxen klara upp till 6 bränslespridare fullt sequentiellt
med 6 tändspolar. Annars är boxen mkt lik MoTeC M400an, gäller även uppgraderingarna.
Efter MoTeC boxarnas presentation finns en jämnförelsetabell med lite teknisk data.
Pris: Ring och fråga.
Pris uppgraderingar: Ring och fråga. Advanced tuning,
512Kb logging, singel bredbands lamda support,
DBW, camshaft control, pro analysis.
MoTeC M800
M800an är lite av " big boss". Stora skillnaden mot M400/M600 är att loggingen är 1mb och kan ha 2 bredbands lamdor. Klarar av motorer upp till 12 cyl med en uppgradering(kod),
som heter 10/12 cylinder sequential support. M800 boxen har Std 8 bränslespridare och klarar 6 tändspolar. 2 ignition expanders krävs man ska ända upp till
10 eller 12 tändspolar. M800 boxen är mycket lik M400/M600 när det gäller resten av boxen, typ in och utgångar.
Efter MoTeC boxarnas presentation finns en jämnförelsetabell med lite teknisk data.
Pris: Ring och fråga.
Pris uppgraderingar: Ring och fråga. Advanced tuning,1Mb logging, singel bredbands lamda support, dubbel bredbands lamda
support(kräver singel lamda först, för att få dubbel lamda),DBW, camshaft control, pro logging,
telemetri, remote logging (kräver telemetri först), 10/12 cylinder sequential support,
multipuls injection och multispark ignition, servomotor och steppermotor drive,
endast respons till std ecu.
MoTeC M880
Samma som M800 fast med Autosport kontakt till kabelhärvan. M880 boxen har standard advanced tuning,
singel bredbands lamda support, 1Mb loggingM880 kan uppgraderas för 4mb logging,
som inte M800 kan.
Pris: Ring och fråga
Pris uppgradering: Ring och fråga. 4Mb logging.
Alla "hundra boxarna" ser lika ut att titta på förutom färgen på dekalen, förutom M880 som har en Autosport (milspec) kontakt. Dom är olika inuti och
det går inte att uppgradera en M400 till en M600/M800, eller en M600 till m800. Det är inga som helst problem att använda en M600 eller en M800 på en
4cyl motor, men är lite "overkill" så att säga för normalt kan man inte utnyttja den större boxen till fullo och blir därmed lite onödigt dyr.
Man kanske tänker framåt och vet med sig att idag har man en 2 cyl motor och mitt nästa projekt är en V8, då är en M800
att föredra kanske från början. Så vill man ha det värsta så är en MoTeC M800 det rätta köpet.
Vill ni läsa om MoTeC´s överlägsna ecu software V3, så får ni klicka här (engelska).
Här kan ni klicka på respektive MoTeC box för att läsa mer utförlig teknisk data, men på engelska.
MoTeC M4/M48 MoTeC M400 MoTeC M600 MoTeC M800/M880
Detta här är dom huvudsakliga specificationerna på MoTeC ECU serie, så att man kan jämnföra lite.
Option kräver en uppgradering som köps, exempel advanced tuning
ECU Comparison Table |
M4 |
M48 |
M400 |
M600 |
M800 |
M880 |
|
|
'hundred series'
|
Number of cylinders |
Sequential |
up to 4 |
up to 8 |
up to 4 |
up to 6 |
up to 8 optional 12 |
up to 8 optional 12 |
Group fire mode |
up to 12 |
up to 12 |
up to 4 |
up to 6 |
up to 12 |
up to 12 |
Rotary |
2 |
2 |
2 |
2,3 |
2,3,4 |
2,3,4 |
Outputs |
Injector outputs |
4 |
8 |
4 |
6 |
8‡ |
8‡ |
Ignition outputs
|
2alt
4 with ignexp |
2 alt
8 with ignexp |
4 |
6 |
6alt
12 with ignexp |
6alt
12 with ignexp |
Auxiliary outputs |
up to 4‡ |
up to 4‡ |
8 |
8 |
8 |
8 |
Option to use spare outputs as auxiliary outputs |
no |
no |
no |
no |
yes |
yes |
Individual cylinder tables |
adv option |
adv option |
yes |
yes |
yes |
yes |
|
|
Inputs |
Trigger inputs (Ref/Sync) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Analogue voltage inputs |
3 |
3 |
8 |
8 |
8 |
8 |
Analogue temperature inputs |
3 |
3 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Digital/speed inputs |
2 |
2 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Wideband Lambda inputs (option) |
4-wire
|
4-wire |
1 x 5-wire |
2 x 5-wire
|
2 x 5-wire
|
2 x 5-wire
|
Communication |
RS232 |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
CAN |
no |
no |
yes |
yes |
yes |
yes |
Data acquisition and telemetry |
Data logging (option) |
512 kB |
512 kB |
512 kB |
512 kB |
1 MB |
1 or 4 MB |
Maximum logging rate |
20 Hz |
20 Hz |
200 Hz |
200 Hz |
200 Hz |
200 Hz |
Track mapping |
no |
no |
yes |
yes |
yes |
yes |
Data analysis using i2 Pro |
no |
no |
option |
option |
option |
option |
Telemetry |
option |
option |
no |
no |
option |
option |
Remote logging |
option |
option |
no |
no |
option |
option |
Functions and features |
Boost control |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
Nitrous Injection |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
Dual stage injection (Hi/Lo injection)
|
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
yes |
Ground speed limiting |
option |
option |
|
|
|
|
Traction and launch control |
option |
option |
option |
option |
option |
yes |
Overrun boost enhancement (anti-lag) |
option
|
option
|
option
|
option
|
option
|
yes |
Gear change ignition cut (flat shifts) |
option
|
option
|
option
|
option
|
option
|
yes |
Stepper motor idle control |
no |
no |
yes |
yes |
yes |
yes |
Continuously variable camshaft control |
no |
no |
option |
option |
option |
option |
Drive by wire throttle control |
no |
no |
option |
option |
option |
option |
Servo motor control |
no |
no |
no |
no |
option |
option |
Ignition expander
compatibility |
IEX CDI-8
|
IEX CDI-8
|
IEX CDI-8 E888 E816 DBW4
|
IEX CDI-8 E888 E816 DBW4 |
IEX CDI-8 E888 E816 DBW4 |
IEX CDI-8 E888 E816 DBW4 |
MoTeC´s nya M1. Magnesium insprutningsbox serie.
MoTeC släpper en ny insprutningsbox serie 2011, om ni klickar här så kan ni läsa lite om M1 boxarna, men på engelska.
Mer exakt teknisk data kommer senare.
MoTeC M130 MoTeC M140
MoTeC M170 MoTeC M190
MoTeC M800 OEM Evo 4-9 MoTeC M800 OEM Evo 10
PnP plug and play till Mitsubischi evo9 som bilden visar. Med dubbel Camcontrol, DBW (drive by wire).
MoTeC M800 OEM finns också till evo1-evo8. Pris: Mitsubischi EVO10 31900kr.
Lamda uppgradering: 5500kr
Pris: Mitsubischi EVO 4-8 (4plug) ingen antilag 23900kr
EVO 9 med camcontrol 23900kr
EVO 9AL med camcontrol och antilag
(ingen Adv-tuning) 26400kr
MoTeC MDC. MoTeC MDC2
MoTeC Diff Controller för att ersätta org diffbox i Mitsubischi Evo7-9. MoTeC Diff Controller till Mitsubischi Evo 10
Har bla 6 olika kör program att välja mellan, läge1 0% diff, läge2-5 kan man helt valfritt Pris: 12500kr
att programera efter körstil med datorns hjälp, läge6 100% diff.
Pris: 12500kr
MoTeC M800 OEM WRX STI. MoTeC SDC.
PnP plug and play till Subaru bilar, finns också till S14 Subaru Diff Controller för att ersätta org diffbox i Subaru bilar.
med dubbel Camcontrol, DBW (drive by wire).
Pris: Subaru M800 OEM Ver 5-6 24750kr Subaru SDC1 WRX STi 2003 12825kr
Ver 7-8 (WRX, Uk/Jap/USA versions) 24750kr SDC2 2004-5-6 modeller 12825kr
Subaru 2008 inkl cam control, DBW 31875kr SDC3 2008 års modell 12825kr
MoTeC M800 OEM-AL med antilag
ingen adv-tuning 27300kr
Subaru STI camcontrol upgrade 3375kr
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
November 2009
......MoTeC VCS......
Video Capture System
MoTeC VCR är ett proffisionellt video system.
MoTeC VCR är konstruerad att användas ihop med MoTeC´s M400-M800 boxar och dash loggerna SDL, ADL3, och ACL.VCR finns i 2 kit. Ett kit med 4MB flash
minnes kort som ger ca 1-1tim och 45minuter film tid och ett kit med 16MB flash minneskort som ger ca 4-7tim och 15minuters film tid.
Den angivna cirka tid i inspelningstid, beror på vilken kvalite man spelar in med.
Man kan ha 1-2 kameror och 1-2 mikrofoner, samt att man kan samköra videon från racet ihop med MoTeC`s logging I2PRO för analysering.
12 volt från bilen. Snabb USB2 nedladdning. Kommunikatin via Can bus.
Rutan ner till kan man programera vad man vill se där... Exempel: Spjälläge, hastighet, rpm, G-krafter, broms on/off, växel,
vilket varv(lapnumber), varvtid, förra varvets tid, rattutslag.
Information på engelska om just själva video filmen, klicka här.
Liten brochyr finns att läsa på engelska, klicka här.
MoTeC VCR levereras med kamera och kamerafäste till störtbågen, och alla tillhörande kablar.
Mycket mera information om VCR finns att läsa på engelska på MoTeC`s hemsida, klicka här.
...........................................................................................
MoTeC SDL
Sport dash logger
Pris: Ring och fråga
SDL Backlit (blått lyse).
SDL kontakt 37 pin.
Pris: uppgraderingar: 8Mb logging, Prologging,
lamda mätning support.
MoTeC ADL3
Advanced dash logger
För aktuellt pris ring.
EDL3
Enclosed dash logger
För aktuellt pris ring.
MoTeC MDD
Mini Didital Display som har måtten 86-60-22mm. Man kan se på displayen vad som finns i ecu:n enkelt sagt. Med förprogramerade
sidor som man klickar emellan med en knapp som man sätter så föraren kommer åt. Har man ex oljetryck/bränsletrycks givare
inkopplat till ecu:n så ser man det på MDD:en sen+ all annan information som varvtal, spjälläge, turbotryck,
lufttemp, vattentemp, vilken växel, hastighet, varvtider, varningar etc.
Komuniserar med M400-M880 boxarna genom can bus.
Pris: Ring och fråga
Pris: Input kit, kabelhärva och ny bakplåt.
MoTeC IGN EXP MoTeC TC MUX
MoTeC E898 och E816 MoTeC PDM16 och PDM32
Can extension unit Power distribution module
MoTeC LTC MoTeC DHB och IGN4
MoTeC Lamda to can. Man kan med detta lilla interface ansluta
upp till 32 LSU4,9 Bosch lamdor för mätning/logging via can.
LTCD är för dubbla lamdasonder.
MoTeC PDM 15 MoTeC PDM 30
MoTeC MDD steering wheel MoTeC SVM MoTeC VIM
MoTeC Beacon Receiver. MoTeC ACL Radio Telemetri Kit
Varvtider används den till Avancerad Central Logging, Den är exakt som namnet beskriver.
MoTeC SKM MoTeC OKM
Stand alone Knock Module fungerar ihop med MoTeC´s M4-800 ecu:s. Man kan Som SKM fast då sitter den på kretskortet
se och logga "spikningar" från motorn, när det börja spika och även på vilken på MoTeC M800 OEM.
cylinder.Man kan dessutom koppla in stereo hörlurar och lyssna. Med uttag för stereo hörlurar.
MoTeC SLM
Shift Light Module som har varje lampa fullt programerbar färg, ljusstyrka hur den ska blinka, eller helt enkelt lysa.
Man programerar om vill ha växlingslampa eller lampor, oljetryck, laddning, göra föraren uppmärksam på att
titta ner på dash eller mätare för det varnar för ngt som är programerat att göra så, etc etc.
Komuniserar med dash eller M400-880 ecu´s serie via can bus.
Pris: Ring och fråga.
2 olika växlings och varnings lampor, den vänstra varnar i rött eller grönt,
och den högra i endast rött. Ljusstyrkan är programerbar.
Lite olika produkter som MoTeC saluför.
Till vänster GPS, bredbandslamda sond, UTC (Modul till moderna datorer men endast usb port).I mitten en guldfärgad Cdi tänd box,
tryckgivare och vatten/oljetemp givare.Till höger , trigger hjul och komunikations kabel för serieporten
Komunikations kabel till M4, M48 och gamla M8 finns inte med på bilden.
Komunikations kablarna som är på bild här ,är endast till dash och M400-M880.
MoTeC PLM
MoTeC professional lamda meter
MoTeC I2
Ett "screen shot" på MoTeC interpreter2 logging software
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::
MoTeC´s huvudkontor i Melbourne Australien.