Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Opel CIH 2.0-2.4 / Opel Kitcar Opel Ascona 400-Manta 400 Volvo 240/940 GrH Supercar Rallycross WRC-GrA-GrN-NatSpecial CP Pistons Total Seal kolvringar MoTeC Martelius Exhausts Kamaxlar

Opel CIH 2.0-2.4 , Opel KitCar.

 

 

Opel CIH 2.0-2.4 GrH, Historiska motorer

 

 Secret goldpower intakemanifold with MoTeC fuelinjection.         Goldpower.jpg

 

opel blå historisk motor     blå opel motor

 

En Opel rally motor klar för leverans, med den klassiska blå färgen som Highspeed har användt

sig av genom åren. Klassiska blå Opel motorn byggs/renoveras enl ök.

 

 

 

Historisk rally motor, Opel 2.0 byggs enligt historiska reglementet.

GrH rally motor, Opel 2.0-2.4  byggs enligt GrH reglementet.

 


 

... GoldPower Opel CIH 2.4 ...

 

Effekten är Guld värd... För Opel föraren

 

 

 

Opel Goldpower 2.4 motor by Highspeed

Highspeed GoldPower 2.4 for swedisch rally regulation Gr H.

 

HighSpeeds 2010 tals tänkande i 2.4 trimningen som har gjort det möjligt för

den gamla motorkonstruktionen från mitt 60tal att komma upp

till dagens Volvo 940 och Kitcars motoreffekter.

 

Vad ingår i priset, när en GoldPower motor köps.

 

 

Det omfattar... Komplett motor med tändsystem, Weber 50 med insugningsrör.

Inkluderar också ett special grenrör.

 

 

The Gold power engine is completly handmade (no production), with specially

handmade exhaust manifold ​by HighSpeed.

 

The Goldpower engine is made for swedisch rally regulation Gr H.

Made for maximum Hp for that regulations.

(Its not allowed to use 16v)

 

................................

 

 

 

 


 

Film time.

 

Vill ni se prestandan i en Highspeed 2.4 motor?

 

Då är ni välkommna att kolla in dom 2 filmerna här nedanför.

 

 Eivind-motorrum-2.jpg

 

 

 

.... Mr HighSpeed testar dom höga varvtalen på GoldPowern ....

 

Vrid upp ljudet och luta er bakåt i stolen och njuuuuuuuut... För filmen visar hur lätt GoldPowern "bottar" Opels orginal varvräknare.

 

 

 

 


 

Opel CIH delar

 

 

 

..... Produkter till Opel GrH 2.0/2.4 .....

 

Som gammal Opeltrimnings firma så finns givetvis motordelar att sälja,

men mest så byggs det kompletta motorer.

...............

 

 

 

4 tändspolar direkt på tändstiften...

 

 

opel 2.4 4st cop

 

Så kallat. COP.. coil on plug... fräänt :)

 

 

 

 

 

 

ARP svänghjulsbultar till CIH 2.0-2.4

 

arp bultar opel

 

Arp svänghjulsbultar till Opel 2.0 (till vänster)

och CIH 2.4 (till höger)

 

......................

 

 

 

 

Opel H-profil vevstakar finns för omgående leverans.

 

 

opel råddar

 

530gram 134mm lång snygg stålvevstake,med Opels vevlager,

22mm kolvbult med ARP vevstaksbultar

 

Opel CIH 2.0 motor så behöver ni en kolv med 39mm komphöjd (cd).

För Opel 2.4 motor så blir måttet 31.5mm i komphöjd (cd). 

 

HighSpeed har kolvar som passar till H-profil vevstakarna.

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

 

 

 

 

vanliga opel 2.4 cp kolvaropel stålsvänghjul med 5.5 koppling

 

CP kolvar med en klassisk design finns till Opel CIH motorn. Stålsvänghjul med kuggkransen utfräst i stålet.

Man riskerar inte att kuggkransen lossnar och att svänghjulet 

är i stål mimimerar explosions risken. Vikt 2.8kg.

 

 

 

 

Rullkam med rulllyftare och rullvippor, 16-17mm ventillyft,270kg fjädertryck till Opel CIH 2,0-2,4           Highspeed rullkamaxel          Rulllyftaren i närbild         Rullvippa

   Highspeed eget framtagna                           Kam lyft på 11,16mm ger 17mm                   Här ser man rulllyftarna i närbild.                  En speciell rulllyftare med rulle i

          rullkamskit  till Opel CIH.                          ventillyft. Grymt va!! Värre än Volvo.                  Sitter ett stag emellan som                   båda ändar, för att minsta friktionen.

  Flanken på sidan är negativ!                            hindrar lyftaren att rotera.

 

 

           Trattar, Luftfilter, Bränlsepump till Oplarna       

 

         Lite "runtomkringgodis" till Opel          

 

 

 

Opel smågodis                                 Liten remskiva

Tii vänster så visas det 10graders knaster med tillhörande 10graders titan ventilbrickor

som kommer från Chevrolet`s racing V8:or.Och till höger ser man en liten

remskiva i aluminium till den gamla Opel snurran.

 

 

 

 7.25" race koppling                                                               5.5" race koppling

   Quartemaster 7,25" race koppling.                                                                                     Quartermaster 5,5" racekoppling.

 

 

 

.......................................................................................................................................................................

 

Grenrör till Opel 2.0-2.4

 

 

 

 

martelius 2,0 rör 2         Martelius 2,4rör 2

 

 Opel CIH motorn som sitter i Ascona B finns det fina grenrör till. Grenröret till vänster är gjord för att passa till 1.9/2.0 toppen, men grenröret till höger är gjort för

 att passa 2.2/2.4 toppen. Båda grenrören finns i olika versioner när det gäller diametrar. Mera information finns under Produkter,och där Martelius exhausts.

 

 

 

 


Secrets

 

 

 

 

Lite av hemligheten i Highspeeds GoldPower motor är..

 

 

trimning av weber50.

 

Att Weber 50 förgasarna trimmas! Om det inte finns

MoTeC insprutning monterat.

 

Låter kanske konstigt, men det är sant. Portning, svarvning, borra lite hål med lite flera små "hyss".

 

Nya halsringar svarvas med tänkandet bakom en restriktor till en Supercar/WRC turbo. Med resultatet.... Går gör gött sen. :)

 

Detta förgasar tänkande har provats fram i alla rally rallycross motorer på 2000talet, som Mr Highspeed har varit inblandad i att få ut max ur!

 

Så vi Opel freaks måste nog tacka Volvo lite för detta här. Hade inte Volvo funnits, så hade inte denna förgasar utveckling gjorts.

 

4-5timmars arbete går åt, att trimma en Weber förgasare.

 

____________________________________

 

 

 

Och ett avgassystem byggs enligt senaste konstens alla regler.

 

 

Ligger en del utprovning i detta kompletta avgassystem. Ett grenrör med med andra längder och diametrar än normalt.Och med ett sk; Kitcar design.

 Ser rätt lika ut som andra rör, men det är dom små detaljerna som gör det.Lätt utbytbar bakre ljuddämpare med V-bands klämma,

för 2 st ingår i receptet. = lätt att byta ut en ny lite större på tävling, om decibellen spökar.

 

...................................... 

 

 

 

.....HighSpeed secrets om kamaxlar och ventilfjädrar.....

 

 

 

Har egna framtagna kamaxlar till 2.0 och 2.4an. Med kamlyft mellan 9.4-9.9mm som funkar ihop med org vipparm till 8800rpm, men måste

 

ha våra ventilfjädrar. Ventilfjädrarna vart ett stort problem när det börjades med "höglyftskammarna". Vart ventilsläpp för tidigt eller brustna vipparmar.

 

Det börjades redan 1993 med dessa höglyftande kamaxlar som görs i USA. Kamlyft något över 9.0 mm har Opel kollegorna börja sälja nu på senare 2000talet som en stor nyhet,

Allt man har att säga om det är, att den nyheten är iaf 20-22 år gammalt för Mr Highspeed. :) Problemen som kommer med höglyftande kamaxlar reddes ut under vintern 1993-94.

 

1997 börjades det att testa med rullkamaxlar, ventillyftaren har en kullager typ i botten som rullar mot kamaxeln. Inga nyheter alls på amerikanska V8or,

men till Opel2.0-2.4 var det inte så enkelt att sätta i. Löste detta med special rullvippor och rulllyftare från USA. Har några olika kamprofiler

mellan 16-17mm ventillyft! Skojar inte! 10,76-11,16mm lyfter kamaxlarna. 270kg fjädertryck. Går så in i .....bomben, men dyrt.

  

 

 

Mer Highspeed talk om CIH Opel.

 

Opel cih värsting vippaKentcams secrets

 

Opels std plåtvippor är må hända att det är skräp i mångas ögon. Vi använder oftast std vipporna och har tagit fram kamaxlar och ventilfjädrar som klarar

av att fungera ihop med std vippan med ventillyft från 14.3mm iaf. Oftast så använder Highspeed kamaxlar med 13.80-14.3mm ventillyft i motorerna.

Ventillyftet är mätt på ventilen med indikatorklocka och sedan räknat på ventilspelet, 0.35 eller 0.50mm beroende på kamteknologi.

 

Ventillyft anges vid 0 ventilspel, som 99% av världens kamtillverkare gör. Våra kamaxlar görs i USA, England och Belgien.

 

 

 



 

Kitcar /GrA trimning

 

 

Opel Kitcar och GrA trimning.

Har det gjorts en del till Opel 16v, kadett/Astra motorn.

 

Framför allt Kitcar trimning är den senaste som det lades ner lite energi på i utvecklingen, runt 272-281 Hk vid 8400-8600rpm med ca 255-272 Nm vridmoment runt 5200-5400rpm.

Egen händigt byggt grenrör, egen design på kammar slipade i England, med herrejössess portning och koniska spjällhus med rakt insugningsrör och

MoTeC insprutning gjorde att Opel GSI motorn går så in i ...... bomben, varvtals regulatorn på 9400rpm känns som inget.

 

GrA rally motorn stryps av det lite dummt konstruerade insugningsröret och inloppsystemet. 215-225hk med ca 240nm vrid får man i dom motorerna..

Ett måste där är att man måste ägna mera tid på inloppssystemet än topplocksportningen. Värsta topplocksportningen blir bara sådär bra

om man inte jobbar så mycket man orkar med inloppsystemet. Ett par roliga kammar är förstås trevligt också...

 

Priset inkl moms varierar lite, beroroende på utförandet. Intresserad? Slå i så fall en signal.

 

 

Jonas Ökvist HighSpeed Kitcar Opel 2,0 16VÖkvistens HighSpeed rova

 

Jonas Ökvist Piteå har fd: Kristian Gertssons Opel Corsa Kitcar 16V. Till sessongen 2010 har en ny avgas kamaxel tagits fram, monterats

mappats och provkörts till Ökvistens förtjusning. Efter testet så visade det sig att det var till publikens tjusning också! :)

Ett körbart register från 3-3500rpm till över 9000rpm gör den hysteriska Highspeed Corsan lite snällare att köra.

 

 

 

 

 

 Gertssons värstings Corsa

Kristian Gertsson 2liters Opel Corsa med 2liters Highspeed Kitcar motor, MoTeC M48 mm.

Maxa som bäst 281hk 272nm vridmoment. Börjar vakna strax innan 5000rpm

och vartalsregulatorn på 9400rpm går lätt i hela tiden. :)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

                                            

                 

....Highspeeds Opel Ascona kunder....

90tals nostalgi.

 

                                                                

John Nilsson Asc B Christer Holm              

 

Nostalgi bild på John Nilsson Hässleholm (tv) och en bild på Christer Holm Älvbygdens MK (th). Nilssons gula Ascona med förgasare motor

lämna 133kw på Drivhjulen, och Holms Highspeed rova med insprut lämna 136 kw på drivhjulen.

 

 

 

Sune och Johns tidningsklipp

 

Ett gammalt suddigt tidningsurklipp på Sune Jönsson Hässleholm och John Nilsson Hässleholm. Sune Jönssons motor var den första som byggdes med då nya Haltech E6

insprutningen medprogramebar tändning och bränsle. Highspeed motorn hade ett körbart register från 2500rpm till 8500rpm, med 138kw på drivhjulen.

Kung Sune körde ibland nere på 2500rpm vissa vägbyten på 2ans växel,och ville inte växla ner till 1an. Såg vid något tillfälle på test att hade

2200rpm och fullgas, så en mycket speciell men dyr motor byggdes till honom i början av nittitalet.