Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Opel CIH 2.0-2.4 / Opel Kitcar Opel Ascona 400-Manta 400 Volvo 240/940 GrH Supercar Rallycross WRC-GrA-GrN-NatSpecial CP Pistons Total Seal kolvringar MoTeC Martelius Exhausts Kamaxlar

... Volvo 240/940 GrH motorer...

Volvo-motorrum-2012.jpg       lindström motorrum 2012    

 

            

 

 

Motortrimning är en huvudsyssla, Volvo tar upp en stor del av det.

 

 

 

Highspeed erbjuder er allt ni kan tänka er till eran Volvo GrH motor.

 

 Renoveringar, nybyggnation, motorbromsning, MoTeC insprutnings montering och mappning.

Utveckling och utprovning av motorprestanda som innefattar, enkelt sagt: Hitta rätt kam,

modifiera grenrör/avgasystem och inloppsystem för att hitta ett

körbart register efter kundens önskemål.

 

 

 

Av dom totalt ca 2400st motor bromsningarna som är gjorda, så tar Volvo motorerna

upp en stor post med sina 1600+st . I den högen så inkluderar

det ca 345 st evotopps motorer.

 

Med dom siffrorna så är HighSpeed Racing en av

Sveriges mest erfarne motorjusterare.  

 

 

  

 



 

Presentation av motor till Volvo 240-940 GrH 

 

B230 2.5 liter

 Volvo-motorrum-2012-wo-filter.jpg          Volvo med Weber förgasare

 

 

Volvo B230 2.3-2.5 liter förgasar motor  lämnar ca  250-285hk/280-310nm.

Allt beroende på kundens önskemål, runt 260hk variant är vanligt pga kostnader.

 

Volvo B230 2.3-2.5 liter med MoTeC insprutning lämnar ca 270-295hk/280-310nm.

Allt beroende på kundens önskemål, runt 275hk variant är vanligt pga kostnader.

 

  

En kul sak att nämna är att insprutnings motorn är överlägsen dom snällare motorerna i bottenregistret och toppeffekt,

(annat var det förr) mycket pga en överlägset bra kamaxel som tagits fram ihop med insprutningen som har

4 tändspolar och speciella koniska spjällhus/cyl, hela inloppsystemetär lite speciellt och unikt.

 

 

Alla delar är av egen design, bottendel, kam, topp, insug, grenrör¨och avgassystem.

 

 

 

 

Highspeeds motorer görs om i block,

 

 vevaxel, tråg, H-profil vevstakar, CP kolvar, special remskivor, lätt svänghjul med 5,5"-7,25"

2 eller 3 skivig koppling. I topplocket monteras det alltid bronsstyrningar och rostfria ventiler, aluminium

eller titan ventilbrickor med den sista teknologins ventilfjädrar, och

"stora" tryckare med Highspeed`s kamaxel.

 

 

 

I Volvo B230 2.3-2.5  liters GrH motorer,

 

 så är skillnaden inte så stor mellan alla motor typerna. Inte alls på samma sätt som förr. Pga att

utvecklingen har rusat i höjden med 531 motorn.. Mycket pga modern insprutning

kamaxlar, grenrör, avgassystem etc. Det kan man tacka efterfrågan på!

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 



 

 

Topplock

 

... Kompletta GrH topplock...

 

 

volvo ventiljustering

 

 

46-38 Topp Komplett 531 topplock, Ventiler 46/38mm,Volvo 240/940 rally,rallycross, racing med 2.0-2.5 eller för större motorer.

 

 

Maxi Topp  Komplett 531 topplock Volvo med stoora ventiler,för mycket höga effektuttag.

 

 

 Effekten kan bli lite olika beroende på kundens runtomkring grejor.

 

 

 

Alla Highspeed 531 toppar standard monteras med bronsstyrningar, rostfria

ventiler, speciella dubbla ventilfjädrar med fjäderbrickor och "stora "

ventiltryckare. Och en passande Kamaxel till ändamålet.

 

Topplocks stomme ingår ej.

 

 



 

 

Motordelar

 

 

.... HighSpeeds kamaxlar ....

 

 

volvo kammisar 2011

 

 

Volvo 240/940 GrH, rally B230 8V

 

   

M2:      Snäll 2.3-2.5L rallykam      37mm tryckdia

M16:   Grymm 2.3L kam                 37mm tryckdia

M17:   Grymm 2.3L kam                 37mm tryckdia

151:   Grymm 2.5L kam                 37mm tryckdia

154:   Grymm 2.5L kam                 37mm tryckdia

      

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

 

 

 

 

 

Volvo herrejössess kam            Volvo 531 insug 1cyl           Trattar filter mm           Ventiltryckare

     En Volvo 531 kam, gjord i stål med                    Ett insugningsrör till en cylinder,                    Lite runtomkringgodis till Volvo.                 En 37mm racetryckare till 531 toppen.

                                    ett hål rakt igenom för viktens skull.                 för  Kitcar spjällhus till 531 topp.

 

 

 

 

Ventilbrickorvolvo highspeed grh kammarVentilfjädrar

 

Bilderna visar produkter som används i topplocket på en Volvo B230 GrH. Ventilbrickor  och dubbla ventilfjädrar av hög kvalite`. 

Highspeeds kamaxlar egna profiler gör den gamla röda motorn till en vinnare än idag. Kamaxlarna finns också i sk.

 Lite weight version. Ett stor hål rakt igenom på längden    

 

 

 



 

Snygga stålsvänghjul finns till Volvon

 

 

 

231120111893     volvo 7.25 svänghjul med koppling

 

Bilderna visar ett stålsvänghjul och Quartermaster koppling med 7.25" diametrar.

 

 

5.5 svänghjul 2011 5.5 svänghjul med koppling 2011

Bilderna visar ett stålsvänghjul med Quartermaster koppling med 5.5" diameter.

 

 

Ett stålsvänghjul till Volvo B230 med integrerad kuggkrans är det exklusivaste man kan ha, allt gjort i CNC maskin.

Risken för svänghjulshaveri är minimal. Mycket pga.. Det finns ingen lös kuggkrans och stål

spricker inte så lätt. Varje tand är fräses ut i stålsvänghjulet.

Ser MYCKET fräscht ut!

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

 

Välkomna

 

Björn Ånvedh Mr HighSpeed