Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Opel CIH 2.0-2.4 / Opel Kitcar Opel Ascona 400-Manta 400 Volvo 240/940 GrH Supercar Rallycross WRC-GrA-GrN-NatSpecial CP Pistons Total Seal kolvringar MoTeC Martelius Exhausts Kamaxlar

 

 

Supercars rallycross motorer vinner enkelt!

 

Om man räknar ihop timmarna i motorbromsbänken, utvecklings timmar, huvudbry timmar från och med 1996.

I bensin förbrukning också, med god marginal. Ta ett exempel 1997 när 45mm restriktorn kom till i reglementet, dom

sista 3 veckorna innan första EM tävlingen bromsades det mkt mycket.. 2.8 kubikmeter racesoppa kördes upp i tester/mappningar..

 

Sen efter det har det körts upp tusentals liter racesoppa i bänken när det gäller mappningar och utveckling av DIV1 rallycross motorer..

27 Supercar teams motorer har det monterats MoTeC insprutning, och tillverkat kabelhärvor genom åren till,

svenska som utländska..Det har varit ett jagande utav hästkrafter, mera än vad folk kan ana.

Man kan skriva mycket om detta här..

 

 

Michael Jernberg

 Är nog en av dom mest kända Supercar förararna som det har jobbats åt, under åren han åkte Ford

 

 

 

Lite bilder från Jernbergs senaste Ford Focus Supercar Supercar bygge.

 

 

 Många kablar är det...Ännu flera kablar....Med dom inne i bilen är det väldigt många kablar....

 

Här har jag precis börjat med nya kabelhärvan i bilen, jag försöker räkna ut längderna till alla sensorer och givare till MoTeC insprutningen...

MoTeC dashen får sig några kablar den också.Ser redan lite sömnig ut. En sådan här kabelhärva till en Supercar rallycross bil tar 3,5-4

dagar att tillverka. Mil spec kablar och kabelhöljen används. Milspec kablarna i denna kvalite´n finns bara i 6 st olika färger.

 

 

 

jernberg 2007jernberg -07

 

En stilstudie på Michael Jernbergs Ford Focus Supercar Supercar 2007 års bil. Jernberg vann 3 EM deltävlingar det året, Frankrike, Ungern och Belgien och var i A-final nästa varje

gång det året. Motorn i detta årets version av Focusen var den starkaste hittills, runt 580Hk och med 850NM i vridmoment. Den höga motoreffekten

visades sig mycket bra på dom snabba banorna, speciellt Ungern som är en av dom snabbaste i EM.

 

 

 

 

jermbergamaskin i Superflow motorbromsbänken.

 

Jernbergs Supercar Ford i motorbromsbänken. 577Hk och 849Nm Var dom siffrorna som han åkte med -07.

 Under bänkkörningen så sågs det siffror mellan 581-583Hk och runt 860Nm men inte samtidigt,

 så med mera utveckling så blir Ford motorn ännu starkare.

 

 

 

 

                                  2007 års motorrum    2006 års motorrum

   

2st Supercar motorers motorrum. Jernbergs 2007års motor till vänster, och 2006års maskin till höger. 2006 motorn är 566hk. Olika effekter

beror mycket pga olika grenrörs designer och wastegates, och att 2007 motorn har Highspeed sista design på restriktorn

 

 

 

 

 

            .................................................................................................................................       

 

 

 

 

               

Jernberg med gammelfåårdenJernberg 2006

 

 

       Michael Jernberg här med sin äldsta Bospeed Ford Focus Supercar (vänster bild). EM 2a totalt i Rallycross EM 2004-2005.             

Michael Jernberg här med sin nästa (nr2 bild till höger) Bospeed Ford Focus Supercar. 

MoTeC insprutning, bromsad, mappad av Highspeed.

Motorutveckling Bospeed och Highspeed.

 

 

 

 

 

         

Fiesta DIV1traubergs

 

Bilden till vänster visar en utländsk Ford Fiesta rallycross Supercar som det har jobbats mycket med. Förare Rustam Minnikhanov.  

          

Och bilden till höger ytterligare ett utländsk team som det har jobbats väldigt mycket åt.

Ivo och Ugis Traubergs, Ford Puma Supercar

 

 

 

 

Kårålla DIV1 Ford Puma DIV1

 

Denna Toyota Corolla WRC är ombyggd till Supercar. Resultat EM 2a totalt i Autocross Europa serie 2004-2005.   

Highspeed står för hästkrafts jagandet, och Aldis Zebergs för körandet.

 

Bilden till höger visar en Ford Puma Supercar, som  Rustam Minnikhanov vartEM 3a 2004-2005, i Europa

serien i Autocross. Mycket arbete har det gjorts i motorbromsbänken genom åren.

 

 

..............................................................................................................................

                                                                                                                                                          

 

 

                                                                                                                                                                                               

 

Kg flat out.

 

KG Lindqvist´s Supercar Volvo motor byggdes upp från grunden av oss. En gammal hederlig rödblocks 16v, som vart 562hk nära 800nm till slut.

  

Bilden till höger så assisterar jag Linas Norkus från Litauen i Höljes 2008,som har köpt Jernbergs 2007 års Supercar Ford.

 

 

................................................................................................................................

 

 

 

 

highspeed div1 kamHighspeed DIV1 restriktor 45mm 2007 design

 

Visar här ett par bilder. Supercar kamaxel och restriktorn 45mm, med designen och utvecklingen från Highspeed.

                                            

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Div1a

 

 

per gustafsson i focus

Här på bild Per Gustafsson Vara Mk i sin DIV1a 1600cc 16v Peugeot.

2 liters kitcars har det jobbats med, men också 1600c Kitcars som finns i rallycrossens DIV1a.

 

Dessa små motorer på ca 230hk låter som bålgetingar runt banan.

Highspeed racing har vare med och utvecklat motoreffekten lite grann och mappat åt Per G.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Supernationel

...Lite historia, Nostalgi är skoj...

 

Foto Lars BäckströmGertssons corsa

       Magnus "kroken" Krokström byggdes det en ny motor till 1998.                                                      Kristian Gertsson var en annan kund som vi byggde en 2liters Opel KitCar

                            En BMW M3 3,0 liters 24 ventilare, det vart mkt ylande och ork i denna maskin.                                     snurra till. Strax över 280 hk vart det, och 9400rpm känns som inget.

 

 

 

Kg in action med supernationella S40in.

 

Kg Lindqvist Boliden i sin supernationella Volvo S40. Med en 3 liters EvoTopps motor,

MoTeC insprutning 4 tändspolar mm. Highspeed grenrör.

Bromsad, mappad och lite utvecklad av Highspeed..