Supercars rallycross motorer vinner enkelt!
Om man räknar ihop timmarna i motorbromsbänken, utvecklings timmar, huvudbry timmar från och med 1996.
I bensin förbrukning också, med god marginal. Ta ett exempel 1997 när 45mm restriktorn kom till i reglementet, dom
sista 3 veckorna innan första EM tävlingen bromsades det mkt mycket.. 2.8 kubikmeter racesoppa kördes upp i tester/mappningar..
Sen efter det har det körts upp tusentals liter racesoppa i bänken när det gäller mappningar och utveckling av DIV1 rallycross motorer..
27 Supercar teams motorer har det monterats MoTeC insprutning, och tillverkat kabelhärvor genom åren till,
svenska som utländska..Det har varit ett jagande utav hästkrafter, mera än vad folk kan ana.
Man kan skriva mycket om detta här..
Michael Jernberg
Är nog en av dom mest kända Supercar förararna som det har jobbats åt, under åren han åkte Ford
Lite bilder från Jernbergs senaste Ford Focus Supercar Supercar bygge.
Här har jag precis börjat med nya kabelhärvan i bilen, jag försöker räkna ut längderna till alla sensorer och givare till MoTeC insprutningen...
MoTeC dashen får sig några kablar den också.Ser redan lite sömnig ut. En sådan här kabelhärva till en Supercar rallycross bil tar 3,5-4
dagar att tillverka. Mil spec kablar och kabelhöljen används. Milspec kablarna i denna kvalite´n finns bara i 6 st olika färger.
En stilstudie på Michael Jernbergs Ford Focus Supercar Supercar 2007 års bil. Jernberg vann 3 EM deltävlingar det året, Frankrike, Ungern och Belgien och var i A-final nästa varje
gång det året. Motorn i detta årets version av Focusen var den starkaste hittills, runt 580Hk och med 850NM i vridmoment. Den höga motoreffekten
visades sig mycket bra på dom snabba banorna, speciellt Ungern som är en av dom snabbaste i EM.
Jernbergs Supercar Ford i motorbromsbänken. 577Hk och 849Nm Var dom siffrorna som han åkte med -07.
Under bänkkörningen så sågs det siffror mellan 581-583Hk och runt 860Nm men inte samtidigt,
så med mera utveckling så blir Ford motorn ännu starkare.
2st Supercar motorers motorrum. Jernbergs 2007års motor till vänster, och 2006års maskin till höger. 2006 motorn är 566hk. Olika effekter
beror mycket pga olika grenrörs designer och wastegates, och att 2007 motorn har Highspeed sista design på restriktorn
.................................................................................................................................
Michael Jernberg här med sin äldsta Bospeed Ford Focus Supercar (vänster bild). EM 2a totalt i Rallycross EM 2004-2005.
Michael Jernberg här med sin nästa (nr2 bild till höger) Bospeed Ford Focus Supercar.
MoTeC insprutning, bromsad, mappad av Highspeed.
Motorutveckling Bospeed och Highspeed.
Bilden till vänster visar en utländsk Ford Fiesta rallycross Supercar som det har jobbats mycket med. Förare Rustam Minnikhanov.
Och bilden till höger ytterligare ett utländsk team som det har jobbats väldigt mycket åt.
Ivo och Ugis Traubergs, Ford Puma Supercar
Denna Toyota Corolla WRC är ombyggd till Supercar. Resultat EM 2a totalt i Autocross Europa serie 2004-2005.
Highspeed står för hästkrafts jagandet, och Aldis Zebergs för körandet.
Bilden till höger visar en Ford Puma Supercar, som Rustam Minnikhanov vartEM 3a 2004-2005, i Europa
serien i Autocross. Mycket arbete har det gjorts i motorbromsbänken genom åren.
..............................................................................................................................
KG Lindqvist´s Supercar Volvo motor byggdes upp från grunden av oss. En gammal hederlig rödblocks 16v, som vart 562hk nära 800nm till slut.
Bilden till höger så assisterar jag Linas Norkus från Litauen i Höljes 2008,som har köpt Jernbergs 2007 års Supercar Ford.
................................................................................................................................
Visar här ett par bilder. Supercar kamaxel och restriktorn 45mm, med designen och utvecklingen från Highspeed.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Div1a
Här på bild Per Gustafsson Vara Mk i sin DIV1a 1600cc 16v Peugeot.
2 liters kitcars har det jobbats med, men också 1600c Kitcars som finns i rallycrossens DIV1a.
Dessa små motorer på ca 230hk låter som bålgetingar runt banan.
Highspeed racing har vare med och utvecklat motoreffekten lite grann och mappat åt Per G.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Supernationel
...Lite historia, Nostalgi är skoj...
Magnus "kroken" Krokström byggdes det en ny motor till 1998. Kristian Gertsson var en annan kund som vi byggde en 2liters Opel KitCar
En BMW M3 3,0 liters 24 ventilare, det vart mkt ylande och ork i denna maskin. snurra till. Strax över 280 hk vart det, och 9400rpm känns som inget.
Kg Lindqvist Boliden i sin supernationella Volvo S40. Med en 3 liters EvoTopps motor,
MoTeC insprutning 4 tändspolar mm. Highspeed grenrör.
Bromsad, mappad och lite utvecklad av Highspeed..