... Volvo 240/940 GrH motorer...
Motortrimning är en huvudsyssla, Volvo tar upp en stor del av det.
Highspeed erbjuder er allt ni kan tänka er till eran Volvo GrH motor.
Renoveringar, nybyggnation, motorbromsning, MoTeC insprutnings montering och mappning.
Utveckling och utprovning av motorprestanda som innefattar, enkelt sagt: Hitta rätt kam,
modifiera grenrör/avgasystem och inloppsystem för att hitta ett
körbart register efter kundens önskemål.
Av dom totalt ca 2400st motor bromsningarna som är gjorda, så tar Volvo motorerna
upp en stor post med sina 1600+st . I den högen så inkluderar
det ca 345 st evotopps motorer.
Med dom siffrorna så är HighSpeed Racing en av
Sveriges mest erfarne motorjusterare.
Presentation av motor till Volvo 240-940 GrH
B230 2.5 liter

Volvo B230 2.3-2.5 liter förgasar motor lämnar ca 250-285hk/280-310nm.
Allt beroende på kundens önskemål, runt 260hk variant är vanligt pga kostnader.
Volvo B230 2.3-2.5 liter med MoTeC insprutning lämnar ca 270-295hk/280-310nm.
Allt beroende på kundens önskemål, runt 275hk variant är vanligt pga kostnader.
En kul sak att nämna är att insprutnings motorn är överlägsen dom snällare motorerna i bottenregistret och toppeffekt,
(annat var det förr) mycket pga en överlägset bra kamaxel som tagits fram ihop med insprutningen som har
4 tändspolar och speciella koniska spjällhus/cyl, hela inloppsystemetär lite speciellt och unikt.
Alla delar är av egen design, bottendel, kam, topp, insug, grenrör¨och avgassystem.
Highspeeds motorer görs om i block,
vevaxel, tråg, H-profil vevstakar, CP kolvar, special remskivor, lätt svänghjul med 5,5"-7,25"
2 eller 3 skivig koppling. I topplocket monteras det alltid bronsstyrningar och rostfria ventiler, aluminium
eller titan ventilbrickor med den sista teknologins ventilfjädrar, och
"stora" tryckare med Highspeed`s kamaxel.
I Volvo B230 2.3-2.5 liters GrH motorer,
så är skillnaden inte så stor mellan alla motor typerna. Inte alls på samma sätt som förr. Pga att
utvecklingen har rusat i höjden med 531 motorn.. Mycket pga modern insprutning
kamaxlar, grenrör, avgassystem etc. Det kan man tacka efterfrågan på!
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Topplock
... Kompletta GrH topplock...

46-38 Topp Komplett 531 topplock, Ventiler 46/38mm,Volvo 240/940 rally,rallycross, racing med 2.0-2.5 eller för större motorer.
Maxi Topp Komplett 531 topplock Volvo med stoora ventiler,för mycket höga effektuttag.
Effekten kan bli lite olika beroende på kundens runtomkring grejor.
Alla Highspeed 531 toppar standard monteras med bronsstyrningar, rostfria
ventiler, speciella dubbla ventilfjädrar med fjäderbrickor och "stora "
ventiltryckare. Och en passande Kamaxel till ändamålet.
Topplocks stomme ingår ej.
Motordelar
.... HighSpeeds kamaxlar ....

Volvo 240/940 GrH, rally B230 8V
M2: Snäll 2.3-2.5L rallykam 37mm tryckdia
M16: Grymm 2.3L kam 37mm tryckdia
M17: Grymm 2.3L kam 37mm tryckdia
151: Grymm 2.5L kam 37mm tryckdia
154: Grymm 2.5L kam 37mm tryckdia
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

En Volvo 531 kam, gjord i stål med Ett insugningsrör till en cylinder, Lite runtomkringgodis till Volvo. En 37mm racetryckare till 531 toppen.
ett hål rakt igenom för viktens skull. för Kitcar spjällhus till 531 topp.



Bilderna visar produkter som används i topplocket på en Volvo B230 GrH. Ventilbrickor och dubbla ventilfjädrar av hög kvalite`.
Highspeeds kamaxlar egna profiler gör den gamla röda motorn till en vinnare än idag. Kamaxlarna finns också i sk.
Lite weight version. Ett stor hål rakt igenom på längden
Snygga stålsvänghjul finns till Volvon

Bilderna visar ett stålsvänghjul och Quartermaster koppling med 7.25" diametrar.

Bilderna visar ett stålsvänghjul med Quartermaster koppling med 5.5" diameter.
Ett stålsvänghjul till Volvo B230 med integrerad kuggkrans är det exklusivaste man kan ha, allt gjort i CNC maskin.
Risken för svänghjulshaveri är minimal. Mycket pga.. Det finns ingen lös kuggkrans och stål
spricker inte så lätt. Varje tand är fräses ut i stålsvänghjulet.
Ser MYCKET fräscht ut!
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Välkomna
Björn Ånvedh Mr HighSpeed